محل لوگو

مديريت پسماندهاي بهداشتي و درماني


این متن شامل 82 صفحه می باشد 

 

پسماندها از ابتداي خلقت بشري همواره همراه انسان بوده و هستند و با پيشرفت علوم و فنون و گسترش فناوري هم از نظر نرم افزاري و هم از نظر سخت افزاري اشياء و وسايلي چه در حين توليد و چه پس از مصرف به نظر اضافه و زايد تلقي مي‌شود كه همواره ذهن انسانها را به خود مشغول كرده است. ابتدا مواد زايد و ضايعات به دليل توان بالاي پالايندگي طبيعت و مكانيسم‌هاي طبيعي و ساده بودن پسماندها بدليل سادگي مواد و كالاهاي مورد استفاده بسادگي و پس از گذشت مدت زمان مشخص و قابل قبول و در شرايط محيطي طبيعي مضمحل شده و خطري را براي به صورت كل و جزء در برنمي‌داشت.

به تدريج و با همه‌گيري و گسترش شهرنشيني به ويژه در قرون اخير و تنوع محصولات مورد استفاده و پيچيدگي محصولات به ويژه پس از اكتشاف و استخراج نفت و فرآورده‌هاي آن و پتروشيمي مواد پلاستيكي به ويژه از تنوع بالايي برخوردار شده‌اند و غالباً براي بسته‌بندي با استفاده در ساختار محصولات مختلف بكار برده مي‌شوند.

در راستاي تقسيم كار و بوجود آمدن نهاد بلديه و سپس شهرداري در ايران وظيفه تميز نمودن معابر و جمع‌آوري ضايعات و پسماندهاي شهروندان بر عهده اين نهاد قرار داده شده است.

شهرداري تهران نيز از ابتداي تشكيل و قبل از آن بلديه وظيفه جمع‌آوري زباله‌ها را از سطح شد تهران از ابتداي انتخاب آن به عنوان پايتخت قاجاري و تا به امروزه با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم كرده است كه بعضي از آنها پيوسته با مديريت شهري همراه بوده است و به نظر مي‌رسد كه حل آن نيازمند برنامه‌ريزي اساسي و پيگيري مستمر و فرهنگ‌سازي و آموزش مستمر و مديريت واحد مي‌باشد كه يكي از آن‌ها موضوع پسماندهاي اين كلان شهر يا كشور شهر مي‌باشد.

مديريت پسماند در شهر تهران كه حدود هفت ميليون شهروند ساكن در شب و حدود دوازده ميليون نفر در روز را در خود پذيرفته است و پهنه آن نيز در امتداد كوهپايه‌هاي البرز از غرب به شرق و تا جنوب تا دشت ورامين و تا جاده ساده ادامه دارد داراي پيچيدگي‌هاي مشخص نامعيني مي‌باشد.

سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران يكي از اولين سازمان‌هاي تخصصي تشكيل شده در شهرداري‌هاي سراسر كشور مي‌باشد كه پس از تاسيس و تصويب اساسنامه آن توسط سازمان شهرداري‌هاي وزارت كشور جمهوري اسلامي ايران و ابلاغ آن در سال 1370 رسميت يافته و به كار خود ادامه مي‌دهد كه از مهمتر يا اهداف آن كه در نظر گرفته شده است به تفكيك كامل پسماندها از مكان توليد و بازيافت آنها مي‌باشد كه خوشبختانه به نظر مي‌رسد در سال‌هاي اخير در اين راه به توفيق دست يافته و در جهت اهداف خود با سرعت قابل قبولي حركت مي‌كند. يكي از پسماندهايي كه در حوزة شهري توليد آن ناگيزير به نظر مي‌رسد. پسماندهاي غيرعادي به ويژه پسماندهاي پزشكي مي‌باشد كه با وجود استقرار مراكز بهداشتي و درماني متعدد با مديريت‌هاي مختلف و متعدد راهبردي دفع ايمن و بهداشتي اين نوع زايدات با نقطه مطلوب فاصله زيادي دارد.

· «تقسيم‌بندي و تعريف پسماندهاي بهداشتي و درماني»

پسماند بنا به تعريف قانون به موادي گفته مي‌شود كه از نظر توليد كننده زايد تلقي مي‌شود اين مواد شامل جامد، مايع و گازها به جز فاضلاب مي‌باشد.

پسماند پزشكي (بيمارستاني) به پسماندهاي عفوني و زيان‌آوري ناشي از بيمارستان‌ها و مراكز بهداشتي و درماني، آزمايشگاه‌هاي تشخيص طبي و ساير مراكز مشابه گفته مي‌شود ساير پسماندهاي خطرناك بيمارستاني از مشمول اين تعريف مستثني مي‌باشند.

به نظر مي‌رسد كه پسماندهاي عادي توليدي بيمارستان‌ها و پسماندهايي كه به دليل بالا بودن حداقل يكي از خواص خطرناك از قبيل سميت، بيماري زايي، قابليت انفجار يا اشتعال، خورندگي و شمابه آن كه نياز به مراقبت ويژه دارند در بيمارستان‌ها توليد مي‌شود كه عفوني نمي‌باشند و نياز به مديريت و اتخاذ روش‌هاي مشخص و متفاوت دارند.

پسماندهاي بهداشتي و درماني و مراكز توليد آنها عبارتند از:

- بيمارستان‌هاي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران، شهيد بهشتي و ايران

- مراكز آموزشي و درماني

- مراكز آموزشي و درماني ارتش جمهوري اسلامي ايران


مبلغ قابل پرداخت 21,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 389

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما