محل لوگو

قرآن ،‌كلام جاودانگي


این متن شامل 73 صفحه می باشد

 

دربارة قرآن كتابهاي زيادي نوشته شده است. محققين و نويسندگان قرآن را از جنبه هاي مختلف اجتماعي، سياسي، اخلاقي، ادبي و ... مورد بررسي قرار داده اند و هر يك از زاويه و يا زوايايي به قرآن نگريسته و هر كدام از آنها نكات جالبي را از قرآن به دست داده‌اند.

اين مجموعه به اطلاعاتي جالب و خواندني درباره قرآن مجيد اين كتاب آسماني ما مسلمانان و معجزه جاوداني رسول اكرم اشاره مي كند. مطالبي كه هر كس دوست دارد به عنوان علوم قرآني از آن مطلع باشد، البته گمان نكنيد تمام نكات جالب قرآن در اين تحقيق آورده شده است، بلكه بايد عرض نمايم مطالب اين جزوه قطره اي از درياي بيكران قرآن مي باشد. همانگونه كه نمي توان سر عالم هستي و سير حيات در آن را در كتابي توصيف نمود، عظمت قرآن را نيز نمي توان در كتابي باز نوشت،‌ مضاف بر اين كه با دانش كمي كه بيشر دارد چگونه مي تواند به رموز عالم هستي و همچنين به تمام رموز و نكات قرآن پي ببرد و آن را بازگو نمايد؟

 

مقدمه

قرآن كتاب هدايت و انسان سازي و برنامه زندگي انسان و به ويژه يك مسلمان است. شايسته است از سنين كودكي و نوجواني، زمينه هاي آشنايي و بهره وري از آن را براي تمامي انسانهاي جامعه فراهم آوريم. دانش آموزان بايد علاوه بر يادگيري قرائت قرآن كه در دروس تعليمات ديني و قرآن مي آموزند، به صورتهاي گوناگون با كتاب خدا آشنا و مأنوس گردند. براي اين منظور لازم است، زمينه هايي فراهم آوريم كه همراه با درك عظمت اين كتاب الهي، بياموزند كه اين كتاب بايد به عنوان معلم و راهنماي صديق و هميشگي در زندگيشان حضور داشته باشد.

اين جزوه در واقع براي رسيدن به هدف فوق يعني شناساندن قرآن به نوجوانان و جوانان تهيه شده است. به طور كلي اهم اطلاعات مقدماتي را كه شايسته است، يك مسلمان از كتاب ديني و الهي خود داشته باشد را در اختيار شما عزيزان قرار مي دهد و باشد كه انس با قرآن ، مقدمات حركت و هدايت آدمي را در صراط مستقيم،‌دوري از رذائل و آلودگي ها، شكوفا شدن استعدادهاي عالية‌ روحي و ملكوتي و رسيدن به مرحلة كمال انساني را آسان سازد.

پس شايسته است كه دقيقه اي را فرو نگذاريم و از اين سرچشمه پاك و گواراي الهي دل و جان خويش را سيراب نماييم.

اميد است با مطالعة اين تحقيق ، اطلاعات سودمندي را در زمينة قرآن به دست آوريد و ‎آغازي باشد براي مطالعه، درك و شناخت و عمل به دستورات قرآن.

فصل اول

قرآن به چه معني است؟

قرآن در اصل به معني خواندن است. پس قرآن كتابي خواندني است بايد آن را خواند و در معنايش دقت و تدبير نمود. بعضي ها در اصل به معني جمع گرفته اند كه اصل (قرءَ ) به معني جمع است در اين صورت مي توانند بگويند قرآن يعني جامع حقايق و فرموده هاي الهي و نيز گفته اند از آن جهت قرآن ناميده مي شود كه سوره ها را جمع نموده آنها را به يكديگر مي‌پيوندد.

قرآن شناسي :

بدون ترديد قرآن بزرگترين و آخرين كتاب آسماني است كه بر پيامبر اكرم اسلام، خاتم پيامبران حضرت محمدبن عبدالله (ص) نازل شده است. و بدون ترديد وقتي ما مي توانيم از قرآن كه بزرگترين و عميقترين كتاب انسان سازي است بهره مند شويم كه آن را بشناسيم، و بهترين راه شناخت، آن است كه موضوعات آن را جدا جدا مورد بررسي قرار دهيم و با تجزيه و تحليل عميق، به اهداف آن دست يابيم. هدف اصلي قرآن، هدايت بيشر به سوي تكامل است، هدايتي كه در پرتو آن، رحمت همه جانبه مادي و معنوي براي انسانهاي با ايمان به دست مي آيد، چنانكه در آيه 57 سوره يونس مي خوانيم:

يا ايها الناس قد قائتكم موعظه من ربكم و شفاء لما في الصدور و هدي و رحمه للمؤمنين ؛ اي مردم! اندرزي از طرف پروردگارتان براي شما آمده است، و درماني براي آنچه در سينه ها است (شفاي دلهاي شما) و هدايت و رحمتي است براي انسانهاي با ايمان.

در اين آيه ، قرآن بعنوان موعظه (نمر كننده مزرعه دل براي كشت بذرهاي معنوي) و شفاء و درمان بيماريهاي معنوي، و مايه هدايت به راه راست،‌و سرانجام، رحمت همه جانبه براي انسانها معرفي شده است.

بنابراين قرآن را بايد به اين عنوان بشناسيم و بپذيريم كه يك كتاب كامل انسان سازي است و آنچه در قرآن آمده،‌همه به نحوي انسانها را به سوي هدايت راهنمايي مي كند. تمام آيات، جمله ها و واژه هاي آن در مسير هدايت و ساختن انسان كامل به كار رفته است، و از آغاز تا انجام آن، كلمه اي نمي يابيم كه در راستاي هدايت و انسان سازي نباشد. از سوي ديگر قرآن در مسأله هدايت،‌يك كتاب كامل است و هيچگونه نقصي در آن نيست. همة ريشه ها، عوامل، زمينه ها ، انگيزه ها و نتايج درخشان سعادت و هدايت را بيان كرده است.

 


مبلغ قابل پرداخت 20,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 289

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما