محل لوگو

تحليل مردم شناسي اماكن مذهبي تاريخي شهر صائين قلعه


این متن شامل 149 صفحه می باشد 

 

شناخت اماكن مذهبي و تاريخي صائين قلعه و معرفي گذشته تاريخي تحولاتي كه در اين شهر و اماكن مقدس و مذهبي آن روي داده، آشنا كردن مردم با خصوصيات جغرافيايي، اقليمي، اقتصادي، منطقه، شناخت امكانات بالقوه مادي و معنوي و وادار نمودن افراد، براي تحقق بخشيدن و بالفعل كردن آنها، شناخت تأثيرات و كاركردهاي مختلف ، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، سياسي، رواني اماكن مذهبي و امام زاده ها و علل گرايش مردم به زيارت و احترام اين اماكن، و همچنين شناخت آداب و رسوم مختلف، در مورد زيارت، نذر، قرباني، ميهماني، مراسم جشم، شادي، تفريح، عزاداري....كه در اين اماكن توسط زائرين صورت مي گيرد.

3- انگيزه تحقيق:

با نظر به اين كه در كشور ما با توجه به دين و آيين و مذهب مردم، گرايش و كشش زيادي به مسئله مقدس بودن اماكن مذهبي و زيارت آن اماكن وجود دارد. و اين گرايش و احترام در جامعه مورد تحقيق ما بصورت گسترده مشاهده مي شود سعي در پژوهش و تحليل اين مسأله بر آمده ايم.


4- ضرورت تحقيق:

زندگي اجتماعي مردم از طريق تعاملات اجتماعي ميان افراد گسترده مي شود. تعامل اجتماعي يعني تمايل افراد به برقراري رابطه با يكديگر، كه از فطرت انسانس آنها ناشي مي شود، و باعث وحدت و گسترش روابط اجتماعي و همبستگي ميان اعضاء جامعه مي گردد. واسطه تعامل ميان افراد معاني هستند و معاني شامل رفتارهاي مختلف فرهنگي ، مذهبي و ديني، اقتصادي، اجتماعي، و سياسي مي باشند. فرهنگ ديني و رفتارها و مراسم مذهبي، بخشي از زندگي اجتماعي مردم مي باشند.

و در تعاملات اجتماعي، بعنوان واسطه باعث گسترش روابط افراد مي شود. دعا، نيايش، نماز، زيارت، عزاداري بصورت دسته جمعي انجام مي گيرد. و ما همواره در اماكن مذهبي، مانند مساجد، امام زاده ها، مرقد امامان، اين اعمال را مشاهده مي كنيم. در اماكن مقدس و مذهبي جامعه مورد تحقيق، يعني امام زاده ها، زائرين زيادي براي زيارت، دعا، نيايش، انجام نذر، قرباني، تفريح، عزاداري حضور پيدا مي كنند، و در مواردي شاهد كرامات، و معجزات در اين اماكن هستيم. لذا شناخت اين اعمال و رفتارها و معجزات و كرامات امام زاده ها كه از عناصر فرهنگ ديني و اجتماعي هستند، و معرفي آنها به مردم و ارتقاء فرهنگ زيارت، ضرورت پژوهش را بيشتر نمايان ميكند. و از طرف ديگر چون تاكنون تحقيقي جامع از خصوصيات و ويژگي هاي، تاريخي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي، شهر صائين قلعه و اماكن مذهبي آن صورت نگرفته است، ضرورت ديگري را براي اين تحقيق ايجاد مي كند.

5- روش تحقيق:

روش ميداني - مشاهده مشاركت آميز، مصاحبه، و مطالعه ي اسناد و منابع از ديدگاه مكتب كاركرد گرايي است ] چرا كه در اين مكتب جامعه به صورت كلي در نظر گرفته مي شود، كه از اجزائي تشكيل شده و هر جزء در ارتباط با هم در جهت بقاي كل نظام، كاركردي را بر عهده دارند. در اين مكتب در تعريف فونكسيون آمده برآورده شدن يك نياز بوسيله يك عمل دكتر مهرداد نوابخش 1382[ بطوريكه نيازهاي روحي و رواني انسان از طريق عمل عبادت، قرائت قرآن- ياد خدا-زيارت ائمه، تذر، قرباني و غيره ارضاء مي شود.

6- جامعه آماري: جامعه آماري در اين تحقيق عبارتند از: كليه افرادي كه براي زيارت و انجام اعمال خاص به اين اماكن مقدس، يعني امام زاده يعقوب(ع) امام زاده يحيي(ع) امام زاده قاسم و سارا(ع) مراجعه مي كنند.

7- روش نمونه گيري: از روش نمونه گيري تصادفي ساده يا اتفاقي با در نظر گرفتن سن و جنس ميزان تحصيلات افراد مراجعه كننده به امام زاده ها و اماكن مقدس استفاده شده است.

8- حجم نمونه: حجم نمونه 60 نفر است، كه در سطح منطقه از 60 نفر به صورت تصادفي ساده يا اتفاقي اطلاعات مورد نظر كسب شده است.

9- شيوه هاي جمع آوري اطلاعات


مبلغ قابل پرداخت 19,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 478

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما