محل لوگو

معرفي مدل سرآمدي بنياد اروپايي مديريت كيفيت


این متن شامل 252 صفحه می باشد 

 

در سال 1950 موسسه JUSE ژاپن، آقاي دكتر ادوارد دمينگ را براي انجام سخنراني‌هاي مختلفي در زمينه بهره وري و كيفيت به ژاپن دعوت كرد. در سال 1951 اين موسسه به پاس خدمات دكتر جايزه اي به نام ايشان بنيان نهاد كه اهداي آن ، همچنان ادامه دارد. اين مدل نگرش جديدي دربحث كيفيت ايجاد و عنوان كرد كه براي توليد محصولات و خدمات با كيفيت نياز به هماهنگي همه جانبه در سطح سازمان داريم. اگر چه در آن زمان عمدتاً استفاده از روش‌هاي آماري براي كنترل كيفيت در كانون توجه اصلي اين مباحث بود. ولي همين تفكر «نگرش فراگير» منجر به ظهور «كنترل كيفيت فراگير»‌در دهه 60 ميلادي شد.

موفقيت ژاپن در به كارگيري روش‌هاي علمي‌كسب و كار،‌تهديدي جدي براي شركت‌هاي آمريكايي ايجاد كرد، به طوري كه در دهه 80 بسياري از آنها با واگذار كردن بازار به رقباي ژاپني در آستانه ورشكستگي قرار گرفتند. اين تهديدات منجر شد كه شركت‌هاي غربي در روش‌هاي كسب و كار خود تجديد نظر كرده و مديريت كيفيت فراگير را به طور گسترده اي به كار گيرند.

در اواخر دهه 1980، با مطرح شدن دو نگرش عمده، شيوه ها و نظام‌هاي مديريت كيفيت، سازمان ها را به طور محسوسي تحت تأثير قرار داد، استانداردهاي سري 9000 ISO و مديرييت كيفيت فراگير كه اين دو نگرش به منظور هماهنگ كردن استاندادهاي كيفيت و ارائه الگوهايي براي تضمين كيفيت به وجود آمد. سنجش ميزان انطباق و سازگاري هر سازماني با استاندارد 9001 ISO به راحتي و از طريق انجام برنامه‌هاي مميزي (داخلي/بيروني) امكان پذير است و سازمان‌هايي كه بتوانند با موفقيت، مميزي‌هاي شخص ثالث (توسط سازمان‌هاي گواهي دهنده) را سپري كنند، موفق به دريافت گواهينامه مربوطه خواهند شد.

مديريت كيفيت فراگير، روشي براي مديريت و اداره يك سازمان است كه اساس آن محور قرار دادن كيفيت و مشاركت همه اعضاي سازمان بوده وهدف از آن، نيل به موفقيت در دراز مدت از طريق جلب رضايت مشتري و تأمين منافع همه ذي نفهان است برخلاف 9000 ISO يك استاندارد رسمي‌بين المللي براي مديريت كيفيت فراگير را ايجاد كرد، وجود ندارد. حتي خطوط راهنماي يكسان و هماهنگي كه كمك كند چگونه مي‌توان استقرار و به كارگيري مديريت كيفيت فراگير را اندازه گيري و ارزيابي كرد نيز موجود نيست. از سوي ديگر هيچ سازمان يا مرجع رسمي‌صدور گواهينامه اي كه قادر باشد.استقرار و دستيابي به مديريت كيفيت فراگير را بر اساس استانداردهاي بين المللي گواهي كرده و به رسميت وجود ندارد از اين رو مي‌بينيم نظريات كم وبيش متفاوتي توسط انديشمندان اين رشته همچون دمينگ، جوران، كرازبي، ايشي كاوا، فيگن بام و ... درتعريف مديريت كيفيت فراگير و اصول و راهكارهاي اجرايي آن مطرح شده است. اما موضوعي كه تمامي‌انديشمندان مديريت بر آن اتفاق نظر دارند، ضرورت اندازه گيري اصول و معيارهاي اصلي مديريت كيفيت فراگير است. به همين دليل در سال‌هاي اخير مطالعات وتحقيقات متعددي به منظور شناسايي و اندازه گيري معيارهاي اصلي مديريت كيفيت فراگير در كشورهاي مختلف انجام شده است.

لازم به ذكر است كه پيش تر در غرب مدل‌هايي براي ارزيابي بنگاههاي صنعتي و غير صنعتي به وجود آمده بودند كه با ظهور سيستم‌هاي 9000 ISO به مقبوليت جهاني نيز رسيدن ولي هيچ كدام ديد فراگيري نسبت به كسب و كار نداشتند. يكي از اولين گام ها براي بخشيدن ديد فراگير به اين مدل ها، در سال 1983 و در كانادا، با طرح جايزه تعالي سازماني و كيفيت كانادا برداشته شد. پس از آن درسال 1987 بعد از چندين سال كار مستمر،‌ مدل جايزه ملي كيفيت مالكولم بالدريج MBNQA در آمريكا مطرح شد كه در واقع پوشش دهنده تمامي‌اجزاي يك كسب و كار با درنظر گرفتن منافع تمامي‌ذي نفعان بود. به دنبال مدل بالدريج. مدل جايزه كيفيت اروپا توسط بنياد اروپايي مديريت كيفيت EFQM در سال1991 ارائه شد كه بسياري از كشورهاي اروپايي و غير اروپايي از آن پيروي كردند.

از سوي ديگر، تغييرات به وجود آمده در اقتصاد جهاني، تلاش‌هاي انجام شده توسط سازمان تجارت جهاني WTO در راستاي جهاني كردن اقتصاد و افزايش رقابت جهاني، همه و همه كشورهاي مختلف (اعم از توسعه يافته و يا در حال توسعه) را به اين باور رسانده است كه براي حضور و بقادر بازارهاي منطقه اي جهاني و حتي داخلي بايد توان رقابتي و قابليت


مبلغ قابل پرداخت 23,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱ بهمن ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 131

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما