محل لوگو

Quality Of Services in internet کیفیت سرویس تحت اینترنت


این متن شامل 101 صفحه می باشد 

 

اينک به جرات مي توان گفت که اينترنت به عنوان شگفت انگيز ترين پديده ارتباطي – اطلاعاتي دهه اخير بصورت جزء لاينفکي از زندگي تک تک ما درآمده است. تا آنجا که برخي معتقدند , براي نسل آينده زندگي بدون اينترنت پوچ , بي معني و غير ممکن خواهد بود. اينترنت داراي پتانسيلي قوي جهت ايجاد تحولات اساسي و حتي جايگزيني با وسايل ارتباطي و اطلاع رساني مانند : راديو , تلويزيون , تلفن , فکس, ماهواره و حتي ضبط صوت و ويدئو مي باشد. کاربردهاي وسيع اينترنت مانند ارتباط ويدئويي ديجيتال , پست الکترونيکي , دريافت و ارسال فايل , جستجو در وب و تلفن اينترنتي اکنون در آغاز راه توسعه و تکامل قرار دارند. براي نمونه تجارت الکترونيکي به تنهايي دنياي تجارت و اقتصاد جهاني رادگرگون کرده است, به طوري که با فشار دادن چند دکمه در عرض کمتر از چند ثانيه مي توانيد مقادير هنگفتي از اعتبار خود را در سراسر دنيا جابجا کنيد. مي توان پيش بيني نمود که طي چند سال آينده فقط با گفتن يک نام در گوشي موبايل شخصيتان مي توانيد از طريق اينترنت به موسيقي مورد علاقه خود گوش فرار دهيد.

ليکن عليرغم گسترش روزافزون اينترنت از لحاظ سرعت و فراگير شدن شاهد آنيم که معماري اوليه اينترنت کماکان دست نخورده باقي مانده است و به همين علت زير ساخت هاي نرم افزاري و سخت افزاري موجود حتي در پيشرفته ترين کشورهاي دنيا با نيازهاي فعلي مطابقت ندارند. اما درکشور ما به علت عدم اتصال به فيبرهاي نوري جهاني که بستر اصلي جابجايي اطلاعات در اينترنت مي باشد و ناهمگوني مراکز مخابراتي بين شهري و درون شهري از لحاظ تجهيزات ديجيتالي و غيره و همچنين فقدان قوانين بروز و نظارت بر عملکرد سرويس دهندگان ريز و درشت اينترنت که با سرعت قارچ گونه در حال پيدايش هستند, شاهد آن هستيم که کاربران اينترنت با وجود پرداخت شارژها و آبونمان هاي سنگين به سرويس دهندگان از کيفيت پائين سرويس اينترنت رنج برده و حتي در تامين پيش پا افتاده ترين نيازهاي خود مانند خواندن روزانه پست الکترونيکی با مشکلات زيادي مواجه هستند. يکي ديگر از مشکلات کاربران ما عدم وجود ثبات در کيفيت سرويس هاي ارائه شده مي باشد تا جائيکه کمتر سرويس دهنده ای يافت مي شود که توانسته باشد کيفيت سرويس هاي ارائه شده را تضمين نمايد ( آنچنان که در ساير کشورها موافقت نامه سطح سرويس (SLA:Service Level Agreement) بين کاربران و سرويس دهندگاه بسته مي شود).

در اين پايان نامه قصد داريم تا اولين بار در کشور ايران با شناسايي و تعريف پارامترهاي مربوط به کيفيت سرويس در اينترنت به ارائه استاندارد متعارفي در اين زمينه بپردازيم. به اميد آنکه با اين کار گامي هر چند کوچک در جهت بهبود و ثبات کيفيت سرويس هاي ارائه شده برداريم وحداقل خواننده گرامي اين پايان نامه بتواند با استفاده از پارامترهاي ارائه شده و پس از

آشنايي با روش انداره گيري پارامتر هاي فوق در يافتن سرويس دهندگان مناسب هدايت گردد.

لازم به ذکر مي باشد که در ارائه پارامترهاي فوق از استاندارد هاي بين المللي ارائه شده توسط اتحاديه اروپا , IUT-T, IETFو چند کشور مانند هندوستان و مالزي استفاده گشته ليکن نتايج ارائه گشته در پايان نامه دقيقا با سطح سرويس هاي ارائه شده در کشور ايران همخواني دارد که اندازه گيري هاي به عمل آمده در چند سرويس دهنده داخلي بر اين امر صحه گذاشته است.

در پايان جا دارد تا از زحمات, راهنمايي ها و کمک هاي استاد ارجمند جناب آقاي دکتر اکبري (استاد راهنماي پايان نامه فوق و رياست محترم مرکز کامپيوتر دانشگاه علم و صنعت ايران) تشکر نمايم.

 

 

 

 

طرح کلي بحث:

در بخش اول بحث پس از آشنايي اوليه با معماري اينترنت که بر اساس پروتکل پنج لايه اي TCP/IP استوار گشته به معرفي سرويس هاي کاربردي در اينترنت پرداخته و آنگاه 4 پارامتر اصلي مربوط به کيفيت سرويس (QOS: Quality of Service) يعني:

1- پهناي باند (Bandwidth) , 2- تاخير يا زمان ديرکرد (Delay or Latency Time) 3- تغييرات زمان ديرکرد يا لرزش تاخير(Delay Jitter-Variations of Latency) و 4- گم شدن بسته ها (Packet Loss)را تعريف نموده ( برای مطالعه بيشتر می توانيد از مراجع [1] و [12]استفاده کنرويس هاي مجتمع 2- سرويس هاي تفکيک شده 3- ATMو غيره را به طور اجمالي مورد بحث قرار مي دهيم ( البته وارد شدن به جزئيات و تشريح مکانيزم هاي بکار رفته در هر معماري خود مي تواند موضوع مقالات مختلفی باشد)

در بخش دوم به مساله کيفيت سرويس از ديد کاربران اينترنت و توقعات آنها از سرويس دهندگان مي پردازيم. اين پارامترها به سه دسته کلي تقسيم مي گردند:

1- پارامترهاي مربوط به عملکرد(Performance)که پارامترهايي مثل سرعت اتصال , تاخير , لرزش تاخير , گم شدن بسته ها , نرخ هايDownload وUpload را دربر مي گيرد.

2- پارامترهاي مربوط به اطمينان (Reliability) شامل:

زمان دسترسي (Access Time), تعداد تلاش ها براي برقراري ارتباط , و ساير پارامترهاي مربوط به ثبات و اطمينان سرويس.

3- پارامتر هاي مربوط به پشتيباني , امنيت و سهولت استفاده که در جاي خود به آنها خواهيم پرداخت.

 

بخش اول

کيفيت سرويس از ديدگاه برنامه هاي کاربردي تحت اينترنت

1-1 آشنائي با معماري اينترنت

 

اينترنت كنوني ريشه در ARPANET, شبكه داده هاي بخش تحقيقات پروژه در وزارت دفاع ايالات متحده (DARPA) در اوايل دهه 1960, دارد. هدف از پروژه شبكه ARPANET ايجاد يك شبكه قوي براي پشتيباني از فعاليت هاي نظامي مانند عمليات بمباران بود.براي نيل به اين مقصود ,ARPANET بر اساس مدل ديتاگرام (DATAGRAM) استوار گرديد.مدل فوق در حقيقت تقليدي از شبكه پستي است كه در آن هر بسته داده بطور جداگانه و بصورت مستقل به مقصد ارسال مي گردد.شبكه ديتاگرام داراي ساختار بسيار ساده و در عين حال داراي قابليت انعطاف خودكار در مواجهه با تغييرات احتمالي در توپولوژي شبكه مي باشد.تا سال هاي متمادي اينترنت بوسيله دانشمندان جهت تحقيقات شبكه و تبادل اطلاعات بين محققان استفاده مي شد.دسترسي از راه دور(Remote Access) , ارسال فايل و پست الكترونيكي محبوب ترين برنامه هاي كاربردي در آن زمان بودند كه مدل ديتاگرام در اين موارد بخوبي كار مي كرد.شبكه جهاني وب (World Wide Web) اينترنت را بشكل اساسي متحول نمود و در حال حاضر WWW بزرگترين شبكه سراسري جهاني شناخته می شود.كاربردهاي جديد مانند كنفرانس هاي ويدئويي ديجيتال , جستجو در وب , رسانه هاي الكترونيكي , بوردهاي گفتگو (Discussion Boards) و تلفن اينترنتي با سرعت خارق العاده اي فراگير گشته و تجارت الكترونيك- E-Commerce انقلابي در تجارت بين الملل و اقتصاد جهاني پديد آورده است. با ورود به قرن 21 اينترنت به عنوان زيرساخت اصلي جهان ارتباطات درآمده است . در ادامه مدل ديتاگرام زمينه اي براي پيدايش پروتكل TCP/IP گشت كه در حال حاضر پروتكل فوق بستر اصلي جابجايي داده ها در اينترنت بوده و كليه سخت افزارها و نرم افزارهاي شبكه جهاني اينترنت بر اساس اين پروتكل طراحي و ساخته شده اند. ولي با توجه به نقاط ضعف فراوان پروتكل فوق كه در ادامه به برخي از آنها اشاره مي گردد پروتکل هاي جديدتري مانند ATMبراي جايگزيني با آن طراحی شده اند ليکن مشكل عمده در اين جا است كه در صورت تصميم در جهت جايگزيني TCP/IP با ديگر پروتکل ها و يا حتي اگر بخواهيم نسخه جديدتري را به جای آن بكارگيريم مستلزم آن است كه كليه نرم افزارها و سخت افزارهاي موجود در سراسر جهان با مدل هاي جديدتر تعويض شوند و اين يعني ميلياردها دلار هزينه. جداي از هزينه فوق براي ايجاد هر گونه تغيير در زيرساخت اينترنت تمامي كشورها بايد بطور هماهنگ خود را با تغييرات


مبلغ قابل پرداخت 23,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ فروردین ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 154

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما