محل لوگو

فتحعلی شاه


این متن شامل 9 صفحه می باشد 

 

با مرگ آقامحمدخان در سال 1211 ش. برادرزاده او به نام باباخان (معروف به فتحعلي شاه) جانشين وي شد. دوران 37 ساله حکومت فرمانروايي فتحعلي شاه بر ايران يکي از مهمترين دوره هاي حکومت قاجار است.

چرا که اين دوره يکي از پرحادثه ترين و جنجالي ترين دوره هاي قاجار است. فتحعلي شاه ابتدا در صدد سرکوب مدعيان قدرت که بلافاصله پس از مرگ آقامحمدخان شورش کرده بودند، پرداخت. در اين مسير وي ابتدا به کمک حاجي ابراهيم اعتماد الدوله عموي خود، عليقلي خان که ادعاي پادشاهي داشت را گرفت و کور کرد.

مي توان گفت تمام دوره حکمراني اين شاه قاجار در جنگ و کشمکش با دشمنان خارجي و مدعيان سپري شد. در اين دوران مي توان به جنگ با عثماني و روسيه اشاره نمود. در دوره قاجار خصوصاً در زمان زمامداري فتحعلي شاه روسها امتيازات چشمگيري از ايران گرفتند و روابط دو کشور خصمانه و حالت درگيري هميشگي داشت و دو دوره جنگهاي طولاني بين ايران و روسيه اتفاق افتاد. البته طي اين جنگها دولت انگلستان با توطئه و دسيسه افکني از آشوب و درگيري به وجود آمده در ايران به نفع خود و در رسيدن به مقاصد خود استفاده کرد و دولت ايران را هميشه در تعهدات بلاعمل سرگردان و منتظر نگاه داشت و سرانجام نيز با همکاري و هماهنگي به نفع روسيه دو عهدنامه ننگين ترکمانچاي و گلستان بر ايران تحميل شد. در امور داخلي نيز به سبب کثرت اولاد و ظلم درباريان و شاهزادگان بر مردم اوضاع کشور مشوش بود. سرانجام پس از مرگ عباس ميرزا (1249 ق)، هنگامي که فتحعلي شاه براي وصول بقاياي ماليات فارس از تهران به سوي جنوب حرکت کرد به علت عليل بودن و ضعف مزاجي که از چندي پيش به وي دست داده بود، در نوزدهم جمادي الاخر سال 1250 ق. در 68 سالگي از دنيا رفت.

آیا فکر می کنید اگر شما به جای فتحعلیشاه بودید باز هم ایران از روسیه شکست میخورد؟ اصلاً آیا می توانستید راهی پیدا کنید که از این جنگها جلوگیری کند؟ تصورکنید که شما بر جای شاه عباس تکیه زده اید؛ به نظر شما بهترین راه برای گسترش قدرتدولت صفوی و مقابله با پرتغال، عثمانی و ازبک ها چیست؟
اگر دوست دارید که ببینیدچقدر پاسخهایتان به واقعیت نزدیک است، پیشنهاد می کنم که با کمک بازیاروپااونیورسالیس 2 (Europa Universalis II) کارآمدی خود را بسنجید.


مبلغ قابل پرداخت 17,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 217

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما