محل لوگو

زعفران


این متن شامل 58 صفحه می باشد

 

زعفران يكي از ارزشمند ترين گياهان طبيعت است كه كاشت آن از زمانهاي گذشته تا به حال در قسمت هايي از كشورمان بخصوص نواحي جنوبي خراسان تداوم يافته است . از ميان گياهان زراعي ايران مناسبترين گياه جهت كشت انتانسيو (كشت متراكم) در نقاط دورافتاده و فقير كشور است .

اغلب مناطق زعفرانكاري در فقر شديد و ادواري آب كشاورزي و باران بسر مي برند داراي آب و هواي نسبتاً گرم و خشك مي باشند از طرفي اين مناطق در فاصله بعيدي از پايتخت قرار دارند و فاقد استعداد هاي صنعتي و توليدي مي باشند . در ضمن اغلب كشاورزان اين محصول معمولاً به دليل عدم اطلاع از تكنولوژي هاي نوين كشاورزي و فنون جديد زراعت سود زيادي از كشت اين گياه بدست نياورده و در فقر بسر مي برند و از طرفي به دليل شرايط آب و هوايي نامساعد امكان كشت محصولاتي را كه از بازدهي مادي مناسب تري برخوردار باشند را نداشته و در واقع به اجبار دست به كشت اين محصول مي زنند .

ويژگي هاي خاص اين محصول شامل نياز كم به آب ، ماندگاري محصول در مدت طولاني ، حجم و وزن كم ، عدم نياز به ماشين آلات سنگين و پرهزينه زراعي ، بهره برداري 7-4 ساله در يك نوبت كاشت و توان جذب نيروي كار زياد از يك طرف و از طرفي ديگر مصارف در حال گسترش غذايي دارويي و صنعتي باعث افزايش روز به روز قيمت اين محصول و توسعه كشت آن گرديده است . با اينكه سطح زير كشت اين محصول در سال 80 به 41325 هكتار رسيد اما ميزان توليد 130 تن گزارش داده شده كه نسبت به سال 77-78 30% كاهش توليد پديد آمد . عده اي از كارشناسان داخلي دليل اين افت توليدي را خشكسالي بيان كردند اما به راستي مي توان دليل افت توليدي39 تني گياه با ارزش زعفران با ازاي 4601 هكتار افزايش سطح زير كشت فقط خشكسالي دانست ؟ در اين بررسي بوضوح تاثيرات عدم هماهنگي با علوم روز كشاورزي نمايان مي شود . با علم به اينكه هر تن زعفران 000،500 دلار ارزش ارزي دارد ،‌39 تن زعفران رقم تعيين كننده اي در اقتصاد كشور است . اما در سال 80 شاهد 5/28% وزني و 5/8% ارزشي افزايش صادرات بوديم كه اين امري اميدوار كننده است . براساس تحقيقات انجام شده ايران ظرفيت توليد حد اقل 150 تا 160 تن زعفران را دارا مي باشد كه فقط 5 يا 6 كشور دنيا توانمندي توليد زعفران را از نظر طبيعي دارند . از 130 تن زعفران توليد شده 20 تن در كشور مصرف شده و 110 تن آن صادر گرديده است كه در واقع 80% زعفران توليدي جهان توسط ايران توليد شده است اما به رغم سهم ايران در توليد و صادرات زعفران ، كشور ما نقشي در تجارت بين المللي آن نداشته و ندارد و حاكميت اين بازار غير نفتي پرارزش فعلاً در دست اسپانيا است كه اين كشور زعفران ايران را به ارزان ترين قيمت ممكن به صورت باز (فله ) خريداري كرده و آن را در بسته بندي هاي مجلل به نام زعفران اسپانيا روانه بازارهاي جهاني كرده است . اسپانيا با اينكه بازار زعفران جهان را در دست دارد اما از نظر توليد زعفران در واقع توليد ناچيزي در مقابل توليد زعفران در ايران دارد . منطقه اصلي توليد زعفران در اسپانيا منطقه لامانچا مي باشد كه از نظر وسعت شايد حتي قابل مقايسه با خراسان نباشد .

برخي كشور ها نيز با به كارگيري علوم و تكنولوژي روز در حال ربودن گوي سبقت در عرصه توليد زعفران از يكديگرند . از اين جمله كشور چين رشد قابل توجهي داشته و به زودي به عنوان يك توليد كننده بزرگ وارد بازار خواهد شد كه در آنصورت حداقل تامين كننده تمامي نياز زعفران اسپانيا خواهد شد كه اين ضربه اي مهلك به صادرات و ارز آوري غير نفتي ايران خواهد بود . بنا براين علاوه بر تمهيداتي كه بايستي در ارتقاي كمي و كيفي محصول زعفران انديشيده شود تا به به استاندارد ها و ايزوي بين المللي برسد . بايد مجمعي از وزارت بهداشت ، وزارت توسعه صادرات ، انجمن توليد كنندگان زعفران ، انجمن صادر كنندگان زعفران و وزارت جهاد كشاورزي تشكيل شود تا اين مج


مبلغ قابل پرداخت 34,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱ فروردین ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 145

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما