محل لوگو

ليزر و طرز توليد آن


این متن شامل 24 صفحه می باشد

 

كلمه» ليزر« =Laser = از حروف اختصاري عبارت انگليسي

Light Amplification by Stimulated Emission Of Radiation

ساخته شده است و به معناي» تقويت نور از طريق تشعشع تحريك شده« به كار مي‌رود.

ليزر نوري است متشكل از پرتوهاي به غايت دسته شده و همدوس كه بسامد امواج الكترومغناطيسي اين پرتوها در حوزة بسامدي بين فرابنفش و فروقرمز گسترش مي‌يابد. فرآيند ليزر از كوانتومي شدن انرژي در ماده و ميدان تشعشع الكترومغناطيسي سر چشمه مي‌گيرد و بر اثر تحريك ساختگي تشعشع پديد مي‌آيد.

وجود پديده تشعشع تحريك شده را آلبرت اينشتين در سال 1316 ، در ضمن يك برداشت نو از فرمول تشعشع بلانك به دست آورد و پايه‌هاي فيزيكي آن را همان زمان انشا كرد. اما اين نوآوري اينشتين نزديك به نيم قرن فقط جنبه نظري داشت و از حلقه علاقه دانشمندان فيزيك فراتر نرفت.

اصطلاح» ليزر« از سال 1960 متداول گشت، و اين هنگامي بود كه تئودور نويمان، از طريق تحريك تشعشع، نخستين ليزر را در بلور ياقوت توليد كرد. يك سال بعد در سال 1961 نيز جوان و همكارانش نخستين ليزر گاز هليوم – نئون را ساختند. همچنين ديري نگذشت كه نخستين ليزر نيمه رساناي ارسينو- گاليوم نيز در سال 1962 به دست دو گروه مستقل( تقريباَ همزمان) توليد شد.

مهمترين ليزرها را مي‌توان به سه گروه اصلي تقسيم كرد: ليزر اجسام سخت يا ليزر بلورها، ليزر گازها و ليزر نيمه رساناها. ولي اين هر سه نوع ليزر از لحاظ فرآيند توليد در سه عامل اصلي زير مشتركند:

  1. يك ماده فعال( عمل كننده) كه به يك نسبت در يك ماده پايه جا مي‌گيرد، و اتمهاي آن حالت كوانتومي خود را بر اثر دريافت انرژي تغيير مي‌دهند، و فرآيند تشعشع تحريك شده را به راه مي‌اندازند.
  2. يك پمپ كه انرژي را به اتمهاي ماده عمل كننده فعال منتقل مي‌كند، به طوري كه اتمهاي اين ماده حالت عادي تعادل گرمايي جسم را وارونه مي‌سازند، به همين ملاحظه اين مرحله توليد را وارونه‌سازي مي‌خوانند. وارونه‌سازي عموماَ از طريق يك» پمپ‌اپتيكي« انجام مي‌شود، به اين شرح كه ماده آرايش يافته ليزر را تحت تابش نور ناهمدوس قرار مي‌دهند و بدين نحو اتمهاي ماده فعال را از سطح انرژي پايه به سطوح انرژي تحريك شده منتقل مي‌كنند.

سه ظرف با محتواي مايع در سه سطح متفاوت قرار گرفته‌اند، و يك پمپ هيدروليكي p مايع را از ظرف 1 به ظرف 3 مي‌كشاند(رجوع به شكل6). سوپاپهاي در لوله‌هاي اتصال تعبيه شده است، به طوري كه مايع مي‌تواند به ظرف 2 منتقل گردد و از آنجا به درون ظرف 3 وارد شود، ولي مقدار اين جريان البته با حجم مايع درون ظرفها متناسب خواهد بود. چنانچه احتمال انتقال از ظرف 2 به ظرف 1 از احتمال انتقال از ظرف 3 به ظرف 2، يا از ظرف 3 به ظرف 1، بسيار كمتر باشد، يك گزارش بيشتر براي تراكم مايع در ظرف 2 پديد مي‌آيد، و ظرفهاي 1و 2 از حيث تراكم مايع با يكديگر تعويض مي‌شوند. همچنين اگر احتمال انتقال از ظرف 3 به ظرف 2 از احتمال ديگر انتقالها كمتر باشد، اين امكان كه ظرفهاي 3 و 2 از حيث تراكم با يكديگر تعويض شوند، به وجود خواهد آمد.

اينك اگر سطوح انرژي را منطبق با ظرفهاي مذكور بدانيم و سوپاپهاي تعبيه شده را در حكم احتمال انتقال اتمها به تصور آوريم، مي‌توان گفت كه مشابه همين وضع در مورد وارونه‌سازي از طريق پمپ اپتيكي پيش مي‌آيد. به عبارت ديگر، يونهاي


مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲ فروردین ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 118

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما