محل لوگو

نظريه دمكراسي جهان وطني ديويد هلد و قابليتهاي اجرائي آن در ايران


این متن شامل 20 صفحه می باشد 

 

در اين پژوهش كه براي درس سمينار افكار سياسي غرب از نيمه دوم قرن 19 در مقطع كارشناسي ارشد علوم سياسي تهيه ديده شده است. نظريه دمكراسي جهان وطني ديويد هلد و قابليتهاي اجرائي آن در ايران مورد تحقيق و بررسي قرار گرفته است. ديويد هلد استاد دانشگاه اقتصادي-سياسي لندن و همچنين كالج حقوق-علوم سياسيت لندن و از همكاران آنتني گيدنز –جامعه شناس برجسته انگليسي-است.

هلد را بيشتر به عنوان تئوريسين مباحث جهاني شدن (خاصه نظريه دمكراسي جهان وطني)مي شناسند . دو اثر برجسته هلد مدل هاي دموكراسي – و جهاني شدن و مخالفان آن (با همكاري آنتوني مك گرو)مركز ثقل فكري او هستند. از آثار ديگر او مي توان به ،چشم انداز اصلي دولت مدرن (1983) ،قدرت و مشروعيت در بريتانياي معاصر(1984)،ليبراليسم ،ماركسيسم جهت گيري آينده خط مشي عمومي (1986)،مباني دمكراسي (زير چاپ) ،انباشت مشروعيت و دولت (1983) ، سوسياليسم و محدوديت هاي عمل دولت، نظريه هاي دولت(1984) ، آموزه سياست شناسي(1984)،اشكال جديد دموكراسي(1986)

مقدمه اي بر نظريه انتقادي:

هوركهايمرتاهابرماس(1980)اشاره كرد. ناگفته نماند بعضي از آثار فوق مشتركاً تاليف شده است.در پايان لازم مي دانم مراتب سپاس و قدرداني خود را از استاد محترم و فرزانه دكتر محمد توحيد فام به خاطر راهنمايي هاي بي دريغ و خردمندانه اش اعلام دارم.

 

مقدمه:

پيشينه هو خواهي فراگير از دمكراسي ،به مثابه شكلي از سازماندهي زندگي سياسي،به كمتر از يكسال مي رسد.«دمكراسي» واژه اي اصلا يوناني است كه در قرن شانزدهم از طريق واژه فانسوي «دمكراتي» Democratie وارد زبان انگليسي شد. دمكراسي از اژه دموكراسيا مشتق شده كه به معني نوعي از حكومت است كه در آن مردم حكومت مي كنند.«حكومت بوسيله مردم»شايد مفهومي عاري از ابهام به نظر آيد،اما ظواهر هميشه گمره كننده اند و تاريخ انديشه دموكراسي پيچيده و حاكي از دريافت هاي متضاد است. عرصه هاي عدم توافق بسيار گسترده است. و در واقع هر يك از اجزاء عبارت فوق ،دشواري هاي مربوط به تعريف را به همراه دارد.

واژه هاي «حكومت» ،«حكومت به وسيله» و« مردم» به چه معناست؟اگر از ابهامات مجود در واژه «مردم» آغاز كنيم . چه كساني را بايد «مردم» قلمداد كرد؟چه نوع مشاركتي براي آنها در نظر گرفته شده است؟شرايط مفروض براي هدايت به مشاركت كدامند؟آيا مردم بايد قبل از آن كه دمكرات شند سواد بياموزند؟آيا براي حفظ دمكراسي حد معيني از ثرت اجتماعي ضرورت دارد؟واژه حكومت مسائل بسياري از اين قبيل را بر مي انگيزد :حوزه حكومت را تا چه اندازه گسترده يا محدود مي توان در نظر گرفت ؟عرصه مناسب براي فعاليت دمكراتيك را چگونه مي توان تعيين كرد؟ با توجه به اين مسائل در ارتباط با دمكراسي و دريافتهاي متضاد از آن از آغاز تا كنون ،همچنان عرصه هاي دمكراسي خواهي و يا تظاهر به آن رو به تذايد است. و در زمان ما مسئله اي دمكراسي و دمكراسي خواهي از شكلهاي پيشين و قالبهاي گذشته اش فراتر رفته است.و با توجه به نزديكتر شدن ملل جهان به يكديگر و از هم پاشيده شده شدن مرزهاي جغرافيايي در حوزه هاي فرهنگي ،اقتصادي ،اجتماعي و بخصوص اطلاعاتي،و مسئله جهاني شدن در حوزه هاي مذكور و به طرف يكدست شدن و رفتن ملل جهان در بعضي عرصه هاي جهاني .مانند نوع حكومت،اقتصاد،فرهنگ و ...-به دليل پيچيدگي نيازها، وابستگي متقابل به هم و تاثير پذيري از حوادث اتفاق افتاده در فراي مرزهاي ملي مسئله اي دمكراسي و حكومت دمكراسي در شكل جديدي تحت عنوان «دمكراسي جهاني» مطرح شده است.

 

 

روش:

اين پژوهش درصدد است با استفاده از رهيافت نهاد گرائي نظريه ديويد هلد در ارتباط با دمكراسي جهاني ،كه نامبرده آن را در قالب دمكراسي جهان وطني مطرح كرده است،را مورد تحقيق و بررسي قرار دهد.

روش مورد استفاده در اين پژوهش،همچنان كه اشاره شد،رهيافت نهادگرائي مي باشد بر اساس اين رهيافت مطالعه اي نهاد هاي سياسي ،اصل مهم مي باشد.


مبلغ قابل پرداخت 23,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 377

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما