محل لوگو

پارک ساعی


این متن شامل 98 صفحه می باشد 

 

مجموعه اي را كه پيش رو داريد شامل يك سلسله اطلاعات واقعي در ارتباط با پارك ساعي تهران مي‌‌باشد كه در چندين بخش تقسيم گرديده است. از آنجاكه بررسي فضاي سبز موجود در يك پارك از ديدگاه زيست محيطي در اولويت نگرش به آن قرار دارد در اولين مطالعات درون اين پايان نامه به بررسي فضاي سبز موجود در پارك پرداخته شده است. فضاي سبز پارك مورد مطالعه در قالب درختان ، درختچه ها، گلها و گياهان علفي جاي گرفته است كه بنا بر اهميت بالاتر درختان و درختچه ها در مطالعات زيست محيطي به اين دسته از گياهان عنايت بيشتري شده است و انواع موجود، آمار و پراكندگي درختان و درختچه ها تعريف گرديده است. پس از آن گلها و گياهان علفي ذكر شده است كه در نهايت فضاي سبز موجود در پارك را تشكيل داده است. بعد از اين فعاليتها اجزاي تشكيل دهنده پارك به لحاظ داشتن وسعت مطلب در دو گروه خدمات ضروري و خدمات رفاهي و تفريحي پارك تقسيم شده است و بررسي هركدام از زير مجموعه هاي اين دو گروه بر حسب امكانات موجود و مطالعات صورت پذيرفته بخش عمده مطالعات را به خود اختصاص داده است .همان طور كه مي‌‌دانيد بعد از هر كار صورت پذيرفته اي ، ارزيابي و چگونگي پيشرفت و يا رشد نزولي آن از عمده فعاليتهاي لازم براي بررسي صحت عملكرد آن مي‌‌باشد. در اين پايان نامه نيز تا حدودي به اين امر پرداخته شده است . ارزيابي پارك از جهات مختلف و نتيجه اين مطالعات به همراهي بررسي تعارضات موجود در پارك از جمله فعاليتهاي صورت گرفته است. با توجه به نتايج حاصله از ارزيابي و بررسي تعارضات موجود از ديدگاه زيست محيطي و طراحي منظر در نهايت به ارائه پيشنهادات اصلاحي در راه حل و يا بهبود تنگناها و مشكلات موجود در پارك پرداخته شده است. هدف عمده از ارائه اين پيشنهادات بالا بردن كيفيت استفاده از پارك، آموزش بهينه استفاده كردن پارك براي مسئولان امر، رضايت خاطر بازديدكنندگان و ساختن محيط زيستي سالم و سبز بوده است.

بدان اميد كه مجموعه تقديمي‌‌كه براي نخستين بار در زمينه فضاي سبز شهري در قالب پايان نامه دانشجويي در مقطع كارشناسي رشته مهندسي محيط زيست تنظيم يافته است همواره گام كوچكي در راه اعتلاي سبز بودن، سبز انديشيدن، طبيعت گرايي و انسان دوستي بردارد. عشق به سبز بودن، عشق به طبيعت، عشق به روشني آبها و عشق به آفتاب پر فروغ زندگي تقديم بر رهروان راستين سبز زيستن باد.

 

مقدمه

آنچه كه بررسي زيست محيطي ناميده مي‌‌شود در نگاهي عميقتر فراتر از آن است كه بتوان در مدتي كوتاه به صورت كامل به آن دست پيدا كرد . در تهيه اين پايان نامه مسائل و دشواريهاي خاصي از جمله كمبود منابع كتابخانه اي، دقيق نبودن آمار و اطلاعات ارائه شده از طرف سازمانهاي مرتبط و پراكندگي و عدم انسجام گزارشات موجود در ارتباط با پارك سبب گرديد كه كار طولاني تر شود. همكاريهاي مسئولين پارك و ارائه آماري كه به دست آوردن آنها بسيار وقتگير و مشكل بود و از همه مهمتر كمك بي‌دريغ آنها در مطالعات ميداني از جمله محاسن كار محسوب مي‌‌گردند. در اين پايا ن نامه به بررسي اجزاي تشكيل دهنده پارك پرداخته شده و سپس به ارزيابي و در نهايت بررسي تعارضات و ارائه چندين راهكار اصلاحي پرداخته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

 

كليات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-1- هدف از انجام تحقيق

با عنايت به نيازمنديهاي روز افزون جامعه به توسعه فضاهاي سبز شهري لزوم آگاهي و شناخت عميقتر نسبت به اين قبيل اماكن از كليه جهات بر انسانها مفروض است. همانطور كه بر همگان واضح است شناخت و داشتن آگاهي بيشتر در بارة يك پارك سبب ايجاد انگيزه و علاقه در ارتباط با آن پارك مي‌‌گردد و بازديد كنندگان امكان استفاده بهينه از پارك را مي‌‌يابند و اين نكته از آنجا اهميت بيشتري پيدا مي‌‌كند كه سبب ارتقاء سطح كيفي و بهبود آن مي‌‌گردد. در اين ارتباط هدف اساسي از كالبد شكافي و تشريح اجزاي پارك ساعي به عنوان يك الگوي بارز و قابل تعميم در ساير پاركهاي شهري در قدم اول، ايجاد شور و انگيزه مضاعف و تشديد احساس مسئوليت‌پذيري در كليه آحاد جامعه در امر شناخت، حفظ، نگهداري و پاسداري از اين كانونها به عنوان باغها و سرمايه هاي ملي بوده و در قدمهاي بعدي با توجه به بروز يك سلسله از توهمات نسبت به حقيقت ذاتي و موجوديت پاركهاي شهري ، ركود و يكنواختي حاكم بر جو و بافت بازديدكنندگان و به خصوص كمبود مراكز فرهنگي و تفريحي، تشويق و ترغيب اولياي امور نسبت به بررسيهاي همه جانبه و تدوين برنامه‌هاي اصولي در راه غني سازي اين كارگاههاي فرهنگساز كشور مطمع نظر مي‌باشد. با اميد به آنكه بتوان با ساخت محيطهايي هرچند كوچك در بناسازي پايه هاي يك جامعه سالم شريك بود.

 

 

 

 

 

 

 

1-2- پيشينه تحقيق

پارك ساعي تهران تنها يادگار ايده درختكاري در تپه هاي شمالي شهر تهران مي‌‌باشد كه توسط مرحوم مهندس ساعي در چندين دهه پيش ارائه گرديد. در آن زمان هيچگونه بررسي و يا تحقيق بيشتري در ارتباط با شرايط آن موقع پارك صورت نگرفته بود و بعدها پس از تحويل پارك به شهرداري تهران در چگونگي بهره برداري از پارك تغييراتي صورت گرفت و بنابراين تنها آمار و ارقام تقريبي از آن در صورتجلسه هاي موجود ثبت گرديده است.بررسيهاي گسترده تر در ارتباط با اين پارك‌ تنها گزارشات پراكنده اي را از وضعيت پارك در سازمانهاي مرتبط از جمله شهرداري منطقه 6 و سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران نشان مي‌‌دهد كه آن هم به صورت دستنويس هاي غير رسمي‌‌مي‌‌باشد و ساير اطلاعات در حد نقل قول مسئولين سازمانهاي مذكور
مي‌‌باشد در اين ميان تنها گزارش رسمي‌‌موجود گزارش نگرشي بر پارك ساعي تهران مي‌‌باشد كه با همكاري اركان مختلف موجود در شهرداري منطقه 6 تهيه و تنظيم گرديده است كه مربوط به سال 77 مي‌‌باشد. لذا آنچه در اين مجموعه خوانده مي‌‌شود نتيجه يك بررسي كلي و تدوين اطلاعات مختلف از منابع گوناگون دولتي و


مبلغ قابل پرداخت 21,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 316

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما