محل لوگو

آسيبها و تهديدات امنيتي جمهوري اسلامي ايران در حوزه سياست خارجي و راهكارهاي مقابله با آن


این متن شامل 34 صفحه می باشد 

 

در هر نظام سياسي ، فرايند سياست از توانمندي و قدرت تصميم گيري ساختارهاي دروني نظام شكل مي گيرد . شناخت آسيبهاي امنيتي سياست خارجي موجب مي شود تا در مواجه با چالشهاي سياسي موجود در صحنة بين المللي با ديدي باز و اقدامي به موقع به حل مسائل بپردازيم ؛ و موجبات تحكيم امنيت ملي خويش را فراهم سازيم .

با توجه به مسائل فوق سوال اصلي اين پژوهش اين است كه :

مهمترين منابع تهديد امنيتي ج . ا . ا د حوزه سياست خارجي چيست ؟

پژوهشگر سعي بر آن دارد تا با ارائه اين فرضيه آمريكا در سطح بين المللي و اسرائيل را در سطح منطقه اي از مهمترين منابع تهديد امنيتي سياست خارجي ج . 1 . ا معرفي نمايد .

پژوهشگر با طرح سوالهاي فرعي

1-راهكارهاي مقابله با تهديد آمريكا چه مي باشد؟

2-علت حمايت ايران از گروههاي جهادي در فلسطين چيست؟

3-جهاني شدن چه تأثيري بر امنيت خارجي ايران دارد؟

و با پاسخگويي به اين مسائل به دنبال راهكارهاي مطلوب جهت مقابله با تهديدات امنيتي ايران بپردازد .

روش تحقيق در پژوهش حاضر ، زمينه اي مي باشد .

كليد واژه : امنيت ، سياست خارجي ، استراتژي ، رواط بين الملل ، جهاني شدن

كليد واژه معادل لاتين :

security , foreignpolicy , strategy , International relations , Golbalization

 

مقدمه :

سياست خارجي همچون ديپلماسي واژه ايست كه داراي تاريخي غني است . در ميان آثاري از توسيديد ، سپس ماكياول و آنگاه گووسيوس نشاني از سياست خارجي به چشم مي خورد .

در كنار توسعه علوم مربوط به روابط بين الملل و با مطرح شدن اقتصادي سياسي بين المللي ، سياست خارجي نيز بعنوان بخشي از روابط بين الملل به توسعه خود ادامه داد.

كتابهاي كليدي همچون ايجاد سياست خارجي ، از ژوزف فرانكل و قربانيان فكر گروهي از ايروينگ جانيس و بوراشتهاي درست و نادرست سياست بين الملل از رابرت جرويس راه را براي تفكر و تدقيق بيشتر در زمينه سياست خارجي بوجود آورند .(1)

مطالعات مربوط به سياست خارجي در ايران به قبل از انقلاب به مركز مطالعات عالي بين الملل بر مي گردد و پس از انقلاب و با تأسيس دفتر مطالعات سياسي و بين الملل ادبيات مربوط به سياست خارجي در جامعه گسترش يافت .

 


اهداف سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران

مهمترين منبع براي شناخت اهداف سياست خارجي ايران ، قانون اساسي ج . ا . ا مي باشد . و مجموعه اصول حاكم بر سياست خارجي با توجه به قانون اساسي عبارتند از

اول : تفوق حاكميت ملي در اعمال سياست خارجي

دوم : ائتلاف و همزيستي بين المللي كه به موضوع برقراري روابط و همكاري كشورها با يكديگر و راهكارهاي ائتلاف و همبستگي جهاني اشاره دارد .

سوم : حمايت هاي انسان دوستانه در سطح بين الملل است كه ايران بعنوان يكي از اعضاي جامعه جهاني متعهد به اعمال چنين سياستهايي است .

مجموع اهداف سياست خارجي ايران با بررسي قانون اساسي موارد زير است :

سعادت انسان در كل جامعه بشري - استقلال كشور ، ظلم ستيزي و عدالت خواهي و طرد نظام سلطه در جهان و حمايت از مبارزه مستضعفين ، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان ، ائتلاف و اتحاد ملل مسلمان و وحدت جهان اسلام و نيز دفاع از حقوق مسلمانان جهان ، نفي هر گونه ستم‌گري و ستم كشي و نفي هر گونه سلطه گري و سلطه پذيري و عدم تعهد در برابر قدرتهاي سلطه گر ، طرد كامل استعمار و جلوگيري از نفوذ اجانب و حفظ تماميت ارضي و نيز نفي و اجتناب از پيمانهايي كه موجب سلطه بيگانه بر منابه طبيعي و اقتصاد كشور ، فرهنگ وارتش گردد .

 

ساختار تصميم گيري در سياست خارجي ج . ا . ا .

در جمهوري اسلامي ايران گروههاي سياسي ،‌فرهنگي ، مذهبي و اقتصادي وجود دارند كه در اعمال سياستهاي متخذه ارگانهاي رسمي ذي نفوذ بوده و عكس العمل نشان مي دهند .

از جمله مي توان از بيوت آيات عظام ، اتمه جمعه ، احزاب سياسي ، جامعه روحانيت مبارز ، مجمع روحانيت مبارز ، نهادهاي انقلاب حوزه هاي علميه ، رسانه ها و بويژه مطبوعات را نام برد . اما تصميم گيري در سياست خارجي داراي سلسله مراتب و نظام معيني است . تدوين سياست خارجي در ايران و اجراي آن عمدتاً در حوزه اختيارات رهبري ، قوه مقننه و قوه مجريه است كه هر كدام داراي اختيارات محدود در اين زمينه مي باشد :

مقام رهبري ، رياست جمهوري ، هيأت دولت ، مجلس شوراي اسلامي ، شوراي عالي امنيت ملي ، شوراي نگهبان ، مجمع تشخيص و قوه قضائيه (بطور غيرمستقيم)

 

پروسه تصميم گيري در سياست خارجي

بطور كلي دو ديدگاه راجع به سياست خارجي ج . ا . ا وجود دارد كه ريشه در ديدگاه اين دو گروه نسبت به حكومت ايران و آنهم خود به اساس نگرش به حكومت از ديدگاه اسلامي و يا ايراني دارد .

گروه اول هويت اصلي ج . ا . ا را برخاسته از انقلاب اسلاني با هدف بازگشت به ارزشهاي اسلامي مي دانند . اين دسته براي بقاي نظام پيشنهاد مي نمايند‌(1)

1-حفظ توده هاي مسلمان در كشورهاي اسلامي 2-ايجاد روابط نزديك با كشورهاي اسلامي 3-اجتناب از مذاكره با آمريكا

گروه دوم : بر اين باورند كه ايران يك ملت - دولت مانند ديگر واحدهاي سياسي در جهان امروزي است .(3)

 


مبلغ قابل پرداخت 21,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 838

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما