محل لوگو

نگارگری


این متن شامل 32 صفحه می باشد 

 

نگارگری؛جریانیدرمتنفرهنگایرانی

دورانرونقهنردرعصرصفویهدردارالسلطنههایشهرهاییچوناصفهانوقزوینوتبریزكهدرآندورانمركزیتبهحسابمیآمدند،ماجراهاییداردكهدرتاریخبهثبترسیدهاست.امادورانزوالوپراكندگیهنروحرمانودربهدریهنرمندانتحتالحمایهدارالسلطنههایآندوران،پسازافولعصرصفویهداستانجالبتریداردكهدرنهایتبهرهاییموازینهنرازقیددرباروگسترشآنبهاعماقجامعهانجامید.پسازافولحكومتصفویهواستقرارسلسلهافشاریهومرگنادروایجادهرجومرجدركشورومتعاقبآنبهرویكارآمدنكریمخانزندوسلطهآغامحمدخانواستقرارسلسلهقاجاریهپساززوالعصرزندیه؛نگارگریایرانینیزدستخوشتغییراتوتحولاتیدرنوعنگاه،موادومصالح،رویكردهایاجتماعیوهمچنینطرزارائهوتكنیكمیشود.

آنتوجهواهمیتیكهشاهانصفویبرایهنروهنرمندقائلبودند،ازسویكریمخانزندنسبتبههنرمندانصورتنگرفت،درنتیجههنرمندانكهحمایتدربارورونقاقتصادیدورانصفویهراازدستدادهبودند،ناگزیرشدندبهطبقاتپائینتروبرخیاشرافبافرهنگوبهویژهبهسمتطبقاتمتوسطجامعهگرایشپیداكنند.

اینرویكردتازهدرهنر،ناشیازحضورمخاطبانتازهایبودكههنرمندانبایدباسطحسلیقهوروحیاتآنانخودراهماهنگسازند.

درستاستكهمخاطبانبرخاستهازطبقاتمتوسطشهریتوقعاتزیباشناسانهنازلترینسبتبهدرباریانداشتند،اماایناختلافسطح،تنهابهحذفبرخیآرایههاوتزییناتظاهریمنجرشد.لذاعنصرمردمیوذوقعامیانهراجایگزیندرخششبصریوذوقفئودالیپیشینساخت.

ازدروناینگرایشتازهكهباروانجمعیتودههاهماهنگبودونوعیعامیانگیبیسابقهرابهنگارگریایرانیواردساختهبود؛چیزیبهدستآمدكهقرنهادرپشتدیواردارالسلطنههاودردرونسینهمردمانعادیحبسشدهبود:آنچیز،عشقسوزانمردمبهحماسههایملیدرقالبشعروهمچنینایمانآنانبهشورنهفتهدرفلسفهعاشورابود.

حالادیگر،نبضدگرگونیآشكارادرقلبشهرهامیتپید.برخیازهنرمنداننیزهمنفسبامردم،گوشبهنقلنقالانسپردهوقهوهخانهرابهدارالسلطنهترجیحدادند.

درفرایندعبورازنگارگریعصرصفویهتادورانقاجاریه،تغییراتیتدریجیدرشگردها،ابزاركارونوعنگاهدرنقاشیایرانیپدیدآمد.

نشانههایاینتغییراترامیتواندررواجیافتننوعیشمایلكشیردیابیكردكهدردلخودیكهنرقصهگووروایتگرموسومبه»نقاشیقهوهخانهای»راپرورانید.نكتهحائزاهمیتآنجاستكهبهخاطرداشتهباشیمكهازصفویهبهاینسو،نقاشیاروپاییآرامآرامبهجامعهایرانیراهپیدامیكندوهنرمندایرانی،بیآنكهچشمبستهبهپذیرشوتقلید«ایسم»هایهنرغربیبپردازد؛صرفاًازابزارهایجدیدیمثلرنگوروغنوبومبهرهگرفت.
اماآنچهراكهبااینلوازموارداتینقشكرد،ازفرهنگملیودینی،ازایمان،احساسوتخیلوادبوتاریخخودشسرشاربود.بهگواهتاریخهنر،تاقبلازصفویهدرمیاننقاشانمارنگوروغنوبوممورداستفادهقرارنمیگرفتهاست.

سلسلههایپادشاهیباغرورملیوایمانمردمكاریكردهبودندكهوقتیصحنهبرایتركیدنبغضهایخفهدرسینههافراهمشد،جریانیدرمتنفرهنگایرانیپدیدآمدكهنظیرشرادرهیچفرهنگینمیتوانسراغگرفت.بغضتاریخباصدایخستهنقالانمیتركیدودستنقاشانبهجایزینتگریپرزرقوبرقبهنقشكردنظالمانواشقیاپرداختوپاكانروزگارراباچهرههاینورانیوروحعدالتجوییدرمركزپردهبهتصویركشید.«مقاتلخوانی»كهشیونشیعیانمؤمنبرستمیزیدیاناستازحنجرهنقالانوپردهخوانانبرهركویوبرزنیخواندهمیشد.نگارگراننیزبهترسیماینشیونودادخواهیمؤمنانهمیپرداختند.
افشاروزندوقاجارآمدندورفتند...امادراعماقفرهنگاینمردمان،مقاتلخوانیونقالیونقاشیقهوهخانهایسربرآورد.

«نگارگرانرسمی»كههموارهدرقرونواعصارسردرآستاندارالسلطنههاداشتند،بهتدریجدرموجعظیممردمانباایمانوسادهایكهدرپشتدیوارهایدارالسطنهها،قصههاوغصههاورنجهاوآمالوآرزوهایخودراسینهبهسینهوباجانسختیحفظمیكردند؛محوشدند.
مردمكهدربیخگوشخودودرفضایگرموصمیمیقهوهخانه،»نگارگرانحقیقی»خودرابازمییافتند،چیزیرادرگذرگاههاوكوچهپسكوچههایشهرهابهوجودآوردندكههرگز،حتیتااینلحظهآنطوركهشایستهاست،موردتبلیغقرارنگرفتهاست.درحالیكهدراروپایقرننوزدهمودرشهرپاریس،كافهمولنروژكهپاتوقرقاصههاونقاشانپاریسیبود،بهتاریخمكتوبهنرپیوستهاستوهمهدانشجویانهنردرهمهجایدنیاباایننامومسائلاطرافآنآشناهستند.

وقتیكهنقاشهنرمندهموطناترانشناسی،آشناییبا»لوترك»نقاشفرانسویوپاتوقمولنروژبهبرگیازخاطراتهنرتبدیلمیشود.آشناییبانقاشقابلیمثللوتركخیلیهمضروریاست،امادرداینجاستكهكسیحسینقوللرآغاسیرانمیشناسد.


مبلغ قابل پرداخت 21,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 166

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما