محل لوگو

بررسي رابطه بين نگرش اقتضايي مديران با عملكرد دبيران مدارس راهنمايي پسرانه شهر تهران


این مقاله شامل 100 صفحه می باشد 

 

مديران كمياب ترين و در عين حال با ارزش ترين سرمايه سازمانها هستند و عاملهاي اصلي و تعيين كننده در جامعه كه نقش بنيادي و حياتي در رشد و شكوفايي آن را بر عهده دارند.

مديريت و مديران شايسته و آگاه، توانايي آن را دارند كه با بهره گيري از تواناييهاي دروني، دانش تخصصي و تجربه هاي شغلي، هدفهاي سازمانها را با به كارگيري منابع كمتري به گونه برتر تحقق بخشند و اثربخشي و كارايي سازمان را بالا برند.

چون انسانها بر پايه دانش، تخصص، تجربه، نگرش و ارزشهاي خاص خود عمل مي كنند و برداشت آنها نسبت به مسايل و رويدادهاي زندگي گوناگون است كار مديريت در جهت هماهنگ كردن فعاليتها ،‌تلاشها و نگرشهاي كاركنان در دستيابي به هدفهاي از پيش تعيين شده ، از دقت ، ظرافت و دشواري ويژه برخوردار است.

شناخت و تحليل فعاليتهايي كه مديران انجام مي دهند براي سازماندهي الگوهاي رفتاري آنان از اهميت بالايي برخوردار است. امروزه با گسترش اهميت ركن محرك سازمان – يعني مديران – و در راستاي ارتقاء سطح عملكرد سازماني بيش از هر زمان ديگري نياز به طراحي سيستم توسعه مديريت احساس مي شود. در سالهاي اخير بحث شايسته سالاري در نظام مديريت مطرح شده است و اين مقوله يعني غني سازي توانايي هاي مديران در كانون توجه مديريت منابع انساني قرار گرفته است.

تطابق عملكرد واقعي مديران با اصول و قواعد علمي مقرر براي انجام وظايف مديران مي تواند يكي از مهمترين عوامل موفقيت در نيل به هدفهاي عالي نظامهاي آموزشي باشد و در هر نظام آموزشي، الگوها و ساختارهاي ويژه اي وجود دارد كه به گونه‌ي خاص مي تواند عملكرد مديران آموزشي را تعيين كند.

هر چند كه در زمينه ارتباط عوامل مؤثر با عملكرد مديران با پژوهشهاي فراواني روبرو هستيم ولي هنوز بصورت قطعي نمي توانيم مهمترين عوامل را در عملكرد مديران تعيين نمائيم و بطور قطع و يقين نمي توانيم بيان كنيم كه آيا بين نگرش اقتضايي مديران و عملكرد دبيران آنها رابطه وجود دارد يا خير؟

فرضيه پژوهش:

بين نگرش اقتضايي مديران و عملكرد دبيران رابطه وجود دارد.

پرسش پژوهش:

آيا بين نگرش اقتضايي مديران و عملكرد دبيران رابطه وجود دارد؟

هدف كلي پژوهش:

هدف از پژوهش حاضر يافتن پاسخ براي اين پرسش است كه آيا بين نگرش اقتضايي مديران وعملكرد دبيران رابطه وجود دارد.

 

اهميت و ضرورت پژوهش:

مديريت، شاه بيت غزل هستي است. آنچه مي تواند مواهب الهي (منابع طبيعي، انساني و … ) را به توسعه‌ي انسان ها و جوامع رهنمون سازد، همان چيزي است كه در اولين رتبه‌ي خود نيازمند مديريت كارآمد است. واگذاري مديريت به اميد بخت و اقبال، خلاف عقل و حكمت براي به دست گرفتن و اداره هوشيارانه سازمان هاست.

مديريت جوي در سازمان ايجاد مي كند كه برانگيزنده و مشوق تغييرات، سازگاري، بارخيزي، شكوفايي فردي و سازماني است و برعكس مي تواند جوي به وجود آورد كه مانع تغيير و سازگاري و سد راه شكوفايي فرد و سازمان گردد.

تنوع و پيچيدگي وظايف و كاركردهاي مديران آموزشي به گونه اي است كه تنها افراد مطلع و مجرب، حرفه اي و آموزش ديده و خويشتن دار مي توانند در مديريت عملكرد بالايي داشته باشند. رابينز، يكي از صاحب نظران علم مديريت،‌ اعتقاد دارد: «يكي از راههاي توجه به عملكرد مديرن اين است كه از ديدگاه مهارت ها و شايستگي ها براي تعيين موفقيت آميز هدفها، مديران را مورد توجه قرار دهند.

در پژوهش حاضر منظور از انگيزش اقتضايي اين است كه يك چارچوب مفهومي براي تعيين عوامل مؤثر در اثربخشي رهبري ارائه شود كه مي تواند مدير را در يافتن كارايي مؤثر خود در فرآيند رهبري اش ياري و همراهي كند (فيدلر)

مدل اقتضايي كمك شاياني به شناخت رهبري است اين مدل نخستين كوشش در ادغام سبك رهبري و موقعيت است و اين گامي بلند در دانش رهبري است، مدل ارائه شده در اين تئوري مي تواند بعنوان ابزاري مفيد در سازمانهاي مختلف ، از جمله سازمانهاي آموزشي مورد استفاده قرار گيرد. صاحب نظران اين تئوري معتقدند كه مناسب ترين ساخت سازمان از موقعيتي به موقعيت ديگر


مبلغ قابل پرداخت 23,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 161

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما