محل لوگو

حركات اصلاحي


این متن شامل 122 صفحه می باشد 

 

حركات اصلاحي به مجموعه حركات كششي و تقويتي اطلاق مي‌شود كه انجام آنها ، ضمن تقويت عضلات و يا ايجاد كشش در ‌آنها ، باعث تغيير شكل در جهت اصلاح مفاصل و عضلات و در نتيجه وضعيت بدني مي‌شود.

در كودكان دبستاني و نوجوانان دوره راهنمايي در سنين رشد هستند و هنوز صفحه رشد (اپيفيز ) استخوانهايشان بسته نشده و قابل انعطاف است ، حركات ورزشي - اصلاحي بيشترين تاثير را در اصلاح وضعيت قامتي دارد ، لذا توجه به حركات اصلاحي در اين سنين از اهميت خاصي برخوردار است .

 

2- خط ثقل :

خطي فرضي است كه از مركز ثقل بدن در جلو مهره دوم خارجي عبور مي كند خط ثقل بدليل تاثير در وضعيت تعادل بدن از جايگاه ويژه‌اي در مطالعه و ارزيابي برخوردار است .

 


3 - مركز ثقل يا مركزجاذبه بدن :

مركز جاذبه بدن در جلو مهره دوم خارجي قرار دارد و از محل تلاقي سه صفحه اصلي آناتوميكي حاصل مي شود كه اين صفحات عبارتند از صفحه تاجي ، صفحه سهمي و صفحه افقي ( عرضي ) .

در ناحيه‌اي كه اين سه صفحه يكديگر را قطع مي‌كنند برآيند نيروهاي وارده صفر است . در صورتيكه اختلالي در ساختار بدون بوجود آيد مركز ثقل از محل خود جابجا شده و باعث وارد شدن فشارهاي غير طبيعي به بدن مي‌شود .

 

4- صفحه شطرنجي :

چهارچوبي است كه از وسط آن خط شاقولي عبور داده شده و عرض و طول آن قيطان‌هاي نازكي به فاصله 5 سانتي‌متر از يكديگر قرار دارند ، با استفاده از اين وسيله و تست مربوطه به آن به نام « نيويورك » مي‌توان بسياري از ناهنجاريهاي ساده اسكلتي را تشخيص داد .

 

5- خط شاقولي :

خطي است كه در وسط صفحه شطرنجي قرار دارد و با تنظيم آن بر نقاط شاخص بدن ، تغيير شكلهاي وضعيتي بدن را مي‌توان تشخيص داد .

 

6- وضعيت قرارگيري بدني طبيعي وغير طبيعي ( هنجار و ناهنجار )

منظور از اين دو واژه انطباق وضعيت بدني فرد با معيارهاي استاندارد است . طبيعي به معناي همساني وضعيت بدني با معيارهاي موجود در منابع علمي ، و غير طبيعي به معناي تفاوت وضعيت بدني با اين معيارها است به عبارت ديگر غير طبيعي به معناي تفاوت آزمودني با تست نيويورك و معيارهاي موجود زيبايي شناسي است .

 

7- وضعيت بدني استاندارد ( شاخص ):

نوعي از وضعيت بدني است كه حداقل مقدار فشار و كشيدگي ( استرس واسترين ) را بر مفاصل و عضلات فرد وارد كرده و حداكثر كارائي بدني را به همراه دارد كمترين ميزان مصرف انرژي وجلوگيري از بروز خستگي زودرس و عدم اختلال عملكرد ارگانهاي داخلي و كليه بخش‌هاي بدن ، آمادگي براي انجام حركات مختلف و در نهايت عملكرد مناسب بدن از مزاياي اين وضعيت است .

اين وضعيت بيش از ‌آنكه يك وضعيت متداول باشد يك وضعيت ايده آل است و در آن مركز ثقل بخشهاي مختلف بدن مانند سر ، بالا تنه ، لگن خاصره و پا در يك راستا قرار مي‌گيرند و مقدار نيروي اعمال شده توسط عضلات بدن در مقابل فشار جاذبه به تعادل رسيده بگونه‌اي كه فرد كمترين ميزان مصرف انرژي را در آن وضعيت دارد .

 

8- ارگونومي :

تعريف ارگونومي يا مهندسي فاكتورهاي انساني از دو كلمه ارگو به معني كار و ( نومي ) به معني قاعده وقانون مشتق شده است و در لغت به معناي « قوانين طبيعي كار » است . مهندسي فاكتورهاي انساني نام مترادف ديگري است كه به علت تعريف مفهومي ويژه ارگونومي به آن اطلاق مي‌شود ، طبق تعريف به جاي تناسب انسان با كار ، ارگونومي كوششي است در جهت تناسب كار با انسان ، هدف از اين علم بهبود نحوه انجام كار ، روش‌هاي انجام كار ، و وسايل كار و منطبق كردن آنها با خصوصيات بدن و روان انسان است .

 

9- تست نيويورك :

ابزار اندازه‌گيري استاندارد شده‌اي كه توسط دانشگاه ايالتي واشنگتن تدوين شده و وضعيت طبيعي و تغيير شكل‌هاي بدني فرد را از ديد جانبي ، خلفي و روبرو مورد ارزيابي قرار مي‌دهد .

 

مزاياي وضعيت بدني مطلوب :

1-تنفس آسانتر و كاملتر

2-احساس ا جراي آسان حركات

3-درد وفشار كمتر در عضلات ومفاصل

4-وسعت دامنه حركتي مفاصل

5-احساس مطلوب در زندگي

6-افزايش اعتماد به نفس

7-ظاهر زيبا و اندام متوازن

8-عملكرد بهينه ارگانهاي داخلي مانند سيستم تنفسي و گردش خون و ...

9-افزايش انگيزه براي تشويق ديگران به وضعيت صحيح بدني

10- موزوني حركات

11- كاهش كاراستاتيك بدن

12- تجمع كمتراسيد لاكتيك

 

علائم و نشانه‌هاي قابل مشاهده وضعيت بدني نامطلوب ( پاسچر ضعيف ) :

برخي از علائم قابل مشاهده ناشي از وضعيت‌هاي نامطلوب قامتي عبارتند از : شانه‌هاي نامتعادل و گرد شده ، ستون فقرات تابدار ، سركج يا سر به جلو ، شكم برآمده ، زانوي عقب رفته ، پشت صاف ، پشت كج ، پشت گرد ، لگن مايل ، لگن بيش از حد به جلو يا به عقب چرخيده ، پاهاي به داخل يا به خارج چرخيده ، پاي ضربدري ، پاي پرانتزي .

 



مبلغ قابل پرداخت 23,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۰ فروردین ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 228

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما