محل لوگو

تغذیه ورزشی


این متن شامل 50 صفحه می باشد 

 

نیازانسان به غذا یکی از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیک است که مهمترین عامل بقای زندگی وطول عمر می باشد.احتیاج به غذا دائمی است و ارگانیسم را مجبورمیکند تا برای بدستآوردن غذا و رفع گرسنگی کوشش کند.

تغذیه صحیح و متعادل نه تنها پدیده رشد رامیسر می سازد و به تندرستی و طول عمر می انجامد،بلکه با تاثیر بر روی اعصاب و روانسبب رشد فکری و نمو نیروهای روانی می گردد.

تر کیب شیمیائی غذای انسان بایدشاملپروتئین ها،چربی ها،کربوهیدرات ها،موادمعدنی ،ویتامینوآب باشد تا رشد و سلامت یاخته هایبدن تامین شود.این مواد با تغییراتی که در لوله گوارش حاصل میکند قابل جذب می شوندو برای تامین احتیاجاتحیاتی مورد استفاده یاخته های بدن قرار میگیرند.

غذابه ماده جامد یا مایعی گفته میشود که بعد از خوردن و هضم شدن ایجاد حرارت و انرژیکرده و موجب ترمیم بافتها ،رشد و نمو و تنظیم اعمال حیاتی می گردد.

تمامموجودات زنده برای آنکه بتوانند به زندگی خود ادامه دهند ،احتیاج به غذا دارند.خواهاین موجود زنده انسان باشد یا یک حیوان و یا حتی یک موجود بسیار کوچک ذره بینیمانند میکروب و.....

از طرفی هر روز تعدادی از سلولهای بدن می میرندو بایدسلولهای تازه جای آنها را بگیرند برای این منظور باید سلولها مواد لازم را از غذابدست آورند.همچنین حفظ گرمای طبیعی بدن -که در موقع سلامت همیشه ثابت است-،مبارزهبامیکروبها و عواملبیماری زا،رشد روزانه مو و ناخن،کارقلب ودستگاه تنفس،حرکات بدن،قدرت کار و فعالیتانسان و حتی کارهای فکری هم در گروی دریافت کافی مواد غذائی میباشد.

معمولاغذائی که انسان مصرف میکند از مواد مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

موادقندی و نشاسته ای یاکربوهیدرات هاو موادچربی که انرژی زاهستندوانرژیروزانه را تامین میکنند،موادپروتئین جهت نگهداری و ترمیم بافتها و ساختتن بافتهای جدید لازم است،ویتامینوموادمعدنی وآب انرژی زا نیستند- کالری ندارند-ولیبرای رشد طبیعی مورد نیاز می باشند.دریافت ناکافی آنها باعث بروز کندی رشد،اختلالاتخونی وعدم استحکام استخوانها میشود.

تاریخچه تغذیه

تا اوایل قرن نوزدهم مفهوم غذاخوردن فقط پرکردن شکمبود و احساس گرسنگی

بشر را وادار می‌کرد تا آنچه را در دسترس خود می‌دید بدون توجهبه کمیت و کیفیت آن مصرف کند.

شهرنشینی و تشکیل اجتماعات باعث ایجاد تغییراتزیادی در طرز تغذیه بشر شده است. اولین اجتماعات و شهرها در بین‌النهرین، آسیایباختری،مصر ویونانبوجود آمدند. شهرنشینهای اولیهکشاورزی و دامپروری را به خوبی می‌دانستند و برای تغذیه خود از محصولات متنوعاستفاده می‌کردند.ایران نخستین کشور جهان است که انسان اولیه در آن به کشاورزی وپرورش دام پرداخته است. (دو تن از متخصصین به نامهای آرتور کیت و دکتر ارنستهرتسفیلد در کتابی به نام صنایع ایران ثابت کرده‌اند که کشاورزی و تمدن از فلاتایران شروع شده است). در حفاریهایی که در بعضی از نقاط ایران نظیر شوشتر،دامغان، تخت جمشید و تپة سیلک کاشان به عملآمده نشان می دهد که تاریخ کشاورزی در ایران متجاوز از 6000 هزار سال است.

تاریخچة تغذیه در یونان نشان می‌دهد که مردم یونان باستان برای تغذیه اهمیتزیادی قائل بودند و این جمله به آنان منسوب است که : " برای تقویت روح هرگز جسمرا نباید فراموش کرد و باید مردم را با ورزش و غذای مناسب تربیت کرد ." شواهدنشان می‌دهد که در زمانهای قدیم مردم یونان بیشتر از گیاهان تغذیه می‌کردند و مصرفگوشت گوسفند، پرندگان، شکر، لبنیات وماهی نیز در بین بعضیاز طبقات اجتماع معمول بوده است. همچنین روغنزیتون را بسیاردوست داشته و مصرف می‌کرده‌اند.

در روم قدیم مردم کشاورزی می‌کردند و ازغلات، بقولات و میوه و بعضی از انواع سبزیها تغذیه می‌کردند. غلات غذای اصلی آنهارا تشکیل می‌داد و مصرف گوشت منحصر به طبقة اشراف بود.

در دورانهای بعد یعنی پساز استقرار امپراطوری در روم وضع تغذیة مردم تغییر کرد و رومیان بعد از فتوحاتمختلف از تغذیة مردم سرزمینهای فتح شده تقلید کرده و در این راه جانب افراطمی‌پیمودند. البته این طرز تغذیه مربوط به طبقات مرفه و اعیان بود درحالیکه مردمعادی تغذیة ساده‌ای داشتند. در این زمان حتی کتب آشپزی نیز در روم منتشر شده کهکتاب Deipnosphistae اثر Athenaeus در قرن دوم میلادی چاپ شده و طرز تهیه غذاهایگوشتی، سبزیها و اطلاعات دیگری در آن شرح داده شده است.

در مورد رژیمهایغذایی آغاز پیدایش آن به لوحه ای متعلق به سال 1900 قبل از میلاد مسیح در ناحیهسومر مربوط میشود که در آن برنامه غذایی یک کودک نوشته شده و در حال حاضر در موزهباستان شناسی استانبول نگهداری میشود .
طی دورانهای مختلف تاریخ و ازدیدگاه مذاهب گوناگون، رژیمهای غذایی حائز اهمیت بسیار بوده و در بسیاری از کتبمذهبی مطالبی در زمینة تغذیه در دوران بارداری، شیردهی و روزه منعکس شده است. بقراطغالباً نصایح و توصیه‌هایی در زمینةمصرف یا عدم مصرف بعضی از غذاها به بیماران خود می‌کرده است و اکثر پزشکان یونانباستان رژیم درمانی را به عنوان بخش مهمی از معالجة بیماریها بکار می‌بردند.

زکریای رازیکه از دید عدة زیادی پدر علمتغذیه و رژیمهای غذایی کودک شناخته شده توصیه‌های مختلفی در زمینة رژیمهای غذاییدارد. همچنین در کتاب حفظ الصحه اثر اسرف بن محمد در زمینة تغذیه و رژیم در دورانمختلف زندگی مطالبی سودمند عنوان شده است.

با وجود اهمیت زیاد این رشته درحفظ سلامت انسان از گذشته تا حال داشته ، ولی تا سالهای پایانوضعیت زندگی استاد درجنگ جهانی اولهیچسازمانی که رسما در این زمینه فعالیت کند وجود نداشت ، تا اینکه در سال 1917 نخستینانجمن مربوط به رژیم دانان توسط گروهی از کارشناسان تغذیه آمریکا تاسیس شد . اینانجمن برای اولین بار مجله علمی رژیم شناسان را در سال 1925 منتشر کرد . و به تدریجدامنه فعالیت خود را در زمینه مدیریت خدمات غذایی مراکز تغذیه توسعه داد .

فارغ التحصیلان این رشته که رژیم‌شناس (Dietition) نامیده میشوند ، بایدتمام اطلاعات و دانش خود را در راه کمک به برقراری وبهبود سلامت بشر بکار گیرند .

اصطلاح رژیم درمانی یا درمان با رژیم (Diet-therapy) به معنای استفاده ازرژیم غذایی نه فقط برای بیماران بلکه برای افراد سالم نیز می‌باشد. بدین معنی کهافراد سالم نیز باید به نوبة خود از رژیم غذایی مناسب استفاده کنند تا بدین وسیلهاز ابتلا به سوء‌تغذیه مصون


مبلغ قابل پرداخت 23,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۶ مرداد ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 296

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما