این مقاله شامل 22 صفحه است.
فعاليتهاي حين خواندن (40 دقيقه)
هدف از فعاليتهاي اين مرحله خواندن متن و جواب به سوالات بعد از آن و جواب به سوالات صحيح و غلط است. زبانآموزان بايد فرصت كافي داشته باشند تا متن را به خوبي بخوانند و آنرا كاملاً درك كنند تا بتوانند به اين سوالات و سوالات بعدي كه در مرحله بعد مطرح مي شود، جواب دهند. هدف از انجام اين فعاليتها توجه دانشآموزان به موضوع اصلي متن است. بعضي از پرسشها صريح است به اين معني كه جواب آنها در متن يافت ميشود و بعضي از آنها استنتاجي است كه زبانآموز بايد با توجه به متن بداند كه چه اتفاقي افتاده است. اهداف ديگر از اين مرحله را ميتوان سرخورده نشدن دانشآموزان در برخورد با واژه ها يا ساختارهاي جديد و خواندن چند بار متن براي پيدا كردن جواب سوالها و در نتيجه يادگيري كامل متن دانست.
ج- فعاليتهاي بعد از خواندن (30 دقيقه)
هدف از انجام اين فعاليتها تحكيم و تثبيت دانش و تمرين مهارتهاي چهارگانه ميباشد. در اين مرحله زبانآموزان بعد از حل تمرينها به مهارتهاي مثل نوشتن دست مييابند مثلاً تمرينهاي جملهسازي و ساختن مترادف و متضاد و پر كردن ماههاي خالي به مهارت نوشتن آنها كمك ميكند. تمرينها در اين مرحله متنوع است.
درس اول
شهادت در دادگاه
سؤالات قبل از خواندن
الف- به سوالات زير جواب دهيد.
1- آيا تا به حال در دادگاه شهادت دادهايد؟
2- آيا معني شاهد و شهادت را ميدانيد؟
3- براي چه منظوري از شاهد در دادگاه استفاده ميكند؟
4- اعضاي دادگاه در كشور شما شامل كدام افراد هستند؟
5- آيا تا بحال شاهد صحنه تصادف بودهايد؟
ب- واژههاي جديد
تصادف: برخورد در ماشين به هم كه عمدي نبوده و شامل خسارات ميشود را تصادف گويند.
عبور كردن: گذشتن از مقابل چيزي، دور شدن
رخ دادن: اتفاق افتادن
وحشتناك: ترسناك، هراس آور
برزخ: كسي كه در تصادف، جنگ يا زلزله آسيب ببيند.
احضار شدن: دعوت شدن به دادگاه براي انجام كاري
متعجب شدن: تعجب كردن
شهادت در دادگاه
در حالي كه يك روز صبح حسن منتظر اتوبوس بود، اتومبيلي كه با سرعت خيلي زياد حركت ميكرد، از جلوي او عبور كرد. حسن تنها وقتي اين را پيدا كرده كه بگويد در اين راننده حتماً تصادف ميكند اگر . . . » اما قبل از اينكه بتواند جملهاش را تمام كنند. تصادف رخ داده و دار آن يك اتوبوس كه همان موقع از آنجا ميگذشت و همان اتومبيل با يكديگر تصادف كردند. صداي وحشتناكي به گوش رسيد و خسارت زيادي هم به اتومبيل و هم به اتوبوس وارد شد.
حسن با عجله رفت كه بينيد آيا كسي مجروح شده است يا نه اما همه سالم بودند. سپس راننده اتوبوس از او خواست كه بپذيرد وقتي لازم شد به عنوان شاهد تصادف عمل كند و صحنه تصادف را توضيح دهد. حسن با اين درخواست موافقت كرد. بعد از چند روزي حسن به دادگاه اخطار شد و آنجا قاضي از او پرسيد «شما از جاييكه تصادف اتفاق افتاد چقدر فاصله داشتيد؛ حسن جواب داد: «يازده متر و چه و پنج سانتيمتر قاضي متعجب شد و گفت «چطور اين فاصله را اينقدر دقيق ميدانيد؟» حسن جواب داد «چون انتظار داشتم كسي مثل شما اين سوال را از من بپرسد.»
سوالات حين خواندن
ج- متن درس را با دقت بخوانيد و به سوالات زير جواب دهيد.
1- چه موقع از روز حسن شاهد تصادف بود؟
2- چرا تصادف رخ داد؟
3- به كداميك از ماشينها خسارت وارد شد و چرا؟
4- قاضي از حسن چه پرسيد؟
5- حسن به قاضي چه جوابي داد؟
د- با توجه به متن در مقابل جملات صحيح «ص» و در مقابل جملات غلط «غ» بنويسيد.
1- در غروب يك روز حسن منتظر اتوبوس بود.
2- اتومبيل با سرعت زيادي حركت ميكرد.
3- در تصادف هيچكدام از ماشينها خسارت نديدند.
4- تعداد 2 نفر در آن تصادف مجروح شدند.
5- حسن فاصلهاش از تصادف را دقيقاً به قاضي گفت.
سوالات بعد از خواندن
هـ با لغات زير جمله بسازيد.
منتظر، تصادف ، خسارت، وحشتناك، شاهد، دادگاه، فاصله، تعجب.
و- با توجه به متن گزينه صحيح را انتخاب كنيد؟
1- حسن . . . . . . كه راننده اتومبيل تصادف ميكند.
الف- مطمئن نبود ب- مطمئن بود
ج- نميدانست د- انتظار نداشت
2- حسن . . . . . . كه در دادگاه شهادت بدهد
الف- موافقت كرد ب- موافقت نكرد
ج- نميخواست د- انتظار داشت
3- حسين فاصلهاش تا تصادف را . . . . . . به قاضي گفت.
الف- حدوداً ب- تصادفاً
ج- دقيقاً د- بدون ميل و
مبلغ قابل پرداخت 17,000 تومان
برچسب های مهم