محل لوگو

جهانی شدن


این مقاله شامل 44 صفحه می باشد.

 

قرن بيستم در تاريخ حيات بشر، قرني ممتاز و ويژه با امتيازات منحصر به فرد خودش در ميان اعصار و قرون گذشته مي باشد، كه با نگرشي عميق از سكوي بلند اين قرن بر قرون زير پايش به وضوح مي توان شكوفايي همه جانبه بشر را از ميان تمام قرون و اعصار گذشته در قرن بيستم مشاهده نمود.

زماني كه ماركس و انگليس در صدد نوشتن مانيفيست بودند دريافتند:كالاهايي كه از كارخانه هاي سرمايه داري خارج مي شود، به ناچار، تا شرق و غرب جهان خواهد رفت و هيچ ديواري حتي اگر به عظمت ديوار چين باشد ياراي مقاله با آن نخواهد داشت و اكنون نيز فرآورده هاي تكنولوژيكي خود كالايي بيش نيستند. اين كالاها، مرزها را در مي نوردند، جدول تعلق به فرهنگ و جامعه خاصي، فرهنگ، آداب و رسوم، سنن و جهان نگري ها جوامع را در تيررس خود قرار مي دهند، و به نوبه ي خود جهاني از آن همه مي آفرينند و خود نيز بخشي از اين جهان نوين مي شوند و اين واقعيت جهان ماست.

بشر در قرن بيستم با ابتكار به كارگيري نبوغ و با تكميل اختراعات و اكتشافات خويشتن در زمينه معادن وضعيت و با ساخت ماشين آلات و خصوصاً استفاده از اتم توانست صفحات عظيمي از حيرت و شگفتي را در اين قرن بر پهناي گيتي بر جاي گذارد، همچنين با تسلط خويشتن بر بخش عظيمي از كره خاكي و محيط زيست آن را تسخير كند.

در اين قرن بود كه بشر براي اولين بار با سفر به كره ماه و ساير سيارات راه سير در آسمانها را آموخت و در صدد كشف اسرار آنها بر مي آمد و در كنار بهره گيري همه جانبه انسان از علوم و تكنولوژي پيشرفته، استفاده بشراز كامپيوتر در تمام ابعاد زندگي اعم از مسائل صنعتي و كشاورزي و بهداشتي و تجاري و علمي و فرهنگي به طور بي سابقه اي سبب شده كه امروزه سواي بحران كامپيوترها در آغاز قرن بيست و يكم، زندگي و ادامه حيات بشد در قرن بدون استفاده از كامپيوتر از جمله معادلات محسوب مي شود.

روند تحولات در قرن بيستم در دهه 1970 ميلادي وارد مرحله جديدي شد در اواسط دهه 1980 تقريباً در تمامي زمينه ها نشان خود را بر جاي گذاشت. و دهه 1980، براي رجوع به اين دگرگوني ها مفاهيمي چون جامعه فرا صنعتي و فرا مدرن (پست مدرن) به كار مي رفت. اما در دهه 1990 ميلادي مفهوم جهاني شدن (Globalzation) رايج گرديد و به مفهوم مسلط در دوران معاصر تبديل به گونه اي كه امروز همه چيز با رجوع به اين مفهوم مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي گيرد. در ظاهر امر، جهاني شدن يعني ره سپردن تمامي جوامع به سوي جهاني وحدت يافته كه در آن همه چيز

در سطح جهاني مطرح و نگريسته مي شود.

اما در واقعيت، جهاني شدن به معناي آزادي مطلق كسب و كار برداشته شدن تمامي موانع جريان يافتن سهل و ساده سرمايه و نفوذ آن در تمامي عرصه ها و حركت روان اصلاحات، امور ماليه، خدمات و بالاخره تداخل فرهنگ ها(آنهم به سوي يكسان زندگي و يكدستي است. و البته تمامي اين امور در مقياسي جهاني رخ ميدهد. هدف نيز دستيابي به بازار واحد جهاني فازغ از موانع در امور توليد، سرمايه گذاري، ماليه، خدمات و اشتغال خواهد بود. برخي پا را فراتر گذاشته و از حكوكت واحد جهاني و پول واحد در سراسر جهان ياد مي كنند.

در هر صورت جهاني شدن (globalization) در زمينه اقتصادي، اگر حادثه اي چه طبيعي و چه اقتصادي در كشور ديگر اتفاق بيفتد، قطعاً روي اقتصاد ديگران نير تأثير مي گذارد.

در بعد سرمايه نيز جهان مرز نداردو سرمايه از يك طرف و اصلاحات در طرف ديگر، بدون مرز مثل باد مي چرخد و به سرعت جا به جا مي شود.اينترنت و شبكه هاي ماهواره اي و خبري، ارتباطات مستمر را بين مردم دنيا برقرار مي كنند. و دنيا به صورت يك دهكده جهاني در آمده است. در زمينه سرمايه نيز در كمتر از يك ثانيه سرمايه را جابه جا مي كنند. هر فرد دستگاه پيشرفته اي در اختيار دارد كه به بانك او وصل است.


مبلغ قابل پرداخت 21,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 361

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما