محل لوگو

معاونت تضمين مرغوبيت و تستهاي ميداني مديريت مونتاژ


این متن شامل 51 صفحه می باشد 

 

پوشش تبديلي كروماته جهت كنترل كردن تشكيل زنگ ( و سفيدك ) روي پوشش آبكاري رويzn و گارانتي كردن پوشش ثانويه رنگ گسترش يافته است . همين عمل در مورد كادميم نيز صدق مي كند .

پوشش كروماته به اين دليل تشكيل مي شود كه سطح فلز به قطعات كوچك حل مي شود و باعث افزايش ph در سطح بين فلز و مايع (محلول ) ميشود كه اين منجر به تشكيل كمپلكس فلز ـ كروم به صورت ژل بر روي سطح مي شود كه از كروم 6 ظرفيتي و 3 ظرفيتي تشكيل شده و سطح فلز را مي پوشاند . در ابتدا اين ژل نرم است و بايد با احتياط حمل شود . بعد از خشك شدن اين روكش سخت وداراي قدرت محافظت خوبي مي شود . هميشه عمليات حرارتي بايد قبل از كروماته كردن صورت بپذيرند زيرا پوشش كروماته در مقابل حرارت بالاي 65 درجه سانتيگراد (150 درجه فارنهايت )مقاومت ندارد .

پوشش خوبي از كادميم يا رويzn با در نظر گرفتن عوامل زير قابل اجرا مي باشد:

1ـ يك پوشش نرم با رسوب ريز و ضخامت يكنواخت و يكسان به كروماته كردن جواب بهتري مي دهد .

2ـ همرسوبي ساير ناخالصيهاي فلزي مثل مس وسرب مي تواند منجر به ايجاد نقص در پوشش تبديلي كروماته بشود .

3ـ يك رويه مناسب عمليات باعث خنثي سازي ومناسب كردن سطح قطعه قبل از كروماته كردن مي شود . يك محلول فعال كه شامل اسيد نيتريك رقيق شده (2/1% ) است. براي خنثي سازي سطح و از بين بردن خواص قليايي بر روي قطعة آبكاري شده جهت آماده كردن آن براي كروماته كردن مناسب است .

4ـ كنترل و تقويت محلول كروماته بوسيلة روشهاي تجربي توسط يك اپراتور آگاه مي تواند انجام شود .

5ـ يكي ديگر از عوامل مهم و لازم شستشوي قطعه در آب تميز بعد از عمل كروماته كردن است .

6ـ وان شستشوي نهايي بايد مرتباً بهم بخورد و در دماي 50 تا 60 درجه سانتي گراد گرم شود . (120 تا 140 درجه فارنهايت ) و داراي جرياني مناسب باشد تا محلول را از سطح قطعه پاك كند .

7ـ دماي خشك كردن نبايد از 70 درجه سانتي گراد بيشتر باشد تا كيفيت محافظت كنندگي پوشش را پايين نياورد .

8- اگر عمليات كروماته كردن بلافاصله بعد از آبكاري انجام نشود و وقفه اي بيافتد ، رويzn يا كادميم بايد بوسيله محلول قليايي چربيگيري و سپس غوطه ور در اسيد فعال شود سپس عمليات كروماته كردن انجام گيرد .

مكانيسم محافظت در مقابل خوردگي

پوشش كروماته تابع فلز پايه است و يك راه مقابله و محافظت براي خوردگي اتمسفري درمحيطهاي روستايي ، صنعتي ، دور از دريا و مناطق دريايي مي باشد . درجة(ميزان ) محافظت بوسيله افزايش محتواي كرومات فيلم (روكش ) و هم چنين افزايش ضخامت فلزي كه روي سطح پوشش داده مي شود ،بهبود داده مي شود .

پوشش كروماته زيتوني و سبز داراي محتواي كرومات بيشتري از كرومات بيرنگ هستند و بيشترين مقاومت در برابر خوردگي را ايجاد مي كنند .

آناليز ( فرمولاسيون )نمونه از محلول كروماته براي مثال در زير آورده شده است :

درصد

 

به صورت

در حد تعادل

اكسيژن

انواع پوششهاي كروماته

1ـ شفاف (بي رنگ )

الف ـ با مدت غوطه وري كم آبي روشن يا سفيد .

ب ـ سفيد يا آبي روشن خيسانده شده .

2 ـ رنگي

الف ـ رنگي ( يا زرد يا الوان )

ب ـ متمايل به برنزي

ج ـ زيتوني

د ـ مشكي

رويzn و كادميم به خاطر خاصيت بي نظير قرباني شدن در كنار فولاد كربن دار مقابل خوردگي طيف كاربرد وسيعي دارند كه اين به خاطر واكنش


مبلغ قابل پرداخت 22,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 335

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما