محل لوگو

اخلاق و تربيت اسلامي


این متن شامل 29 صفحه می باشد 

 

با الهام از اين سخن گرانقدر امام راحل كه فرمودند : «هدف مخالفين شما اين است كه بچه هاي شما را از اسلام منحرف كنند و جوانهاي شما را از اسلام منحرف كنند، توجه كنيد كه كودكها و جوانها را به تعليمات اسلامي تربيت كنيد تا انشاءالله كشورشما از آسيب مصوب بماند‍.»

با توجه به اينكه اسلام تمامي ضعفها و كاستيهاي روحي و رواني، حتي اجتماعي و اقتصادي را ناشي از غفلت انسان از مبداء آفرينش ومعادمي داند، خداوند در قرآن كريم مي فرمايد:«هر كس از ياد كردن من خودداري كند، زندگي سختي خواهد داشت» لزوم توجه دادن دانش آموزان به فرايض ديني در شرايط فعلي جامعه، آشكار مي شود. چرا كه فرايض ديني موجب افزايش تقوا مي شود. « اي مردم خدايي را پرستيد كه آفريننده شما و آنكه پيش از شما بودند باشد كه پارسا و منزه شويد.

تقوا بر اثر توجه و پايبندي به رعايت فرايض ديني حاصل شده و ضامن سعادت واقعي و ابدي انسانهاست . بنابراين هيچ آموزشي در مدارس بالاتر از ايجاد تقوا نيست.

قرآن مجيد، تزكيه و تقوا را قبل از تعليم و تعلم بيان فرموده است و اين نشان از اهميت تقواست. تحكيم پايه هاي فرايض ديني در مدارس باعث بيداري ، آگاهي، استقلال ، نجات دانش آموزان و در نتيجه نجات كشور از هر گونه انحراف مي گردد.

 

بيان مسئله

دين برنامة كامل زندگي است كه از طرف خالق هستي، از آغاز خلقت انسان به وسيلة پيامبران از حضرت آدم (ع) تا خاتم (ص) براي انسانها آورده شده است. دين از همان ابتدا متناسب با رشد انسان در زمانهاي مختلف، آئين نامه‌هاي تربيتي خاص هر دوره را ارائه داده است. در نهايت با بعثت خاتم پيامبران (ص) دين به مرحله كمال خود رسيده كه همانا دين اسلام است. خداوند برنامة زندگي انسانها را به وسيلة رسول باطني (عقل) و رسول ظاهري (پيامبران) كه پيام آوران وحي و دين مي‌باشد تدبير مي‌نمايد. زندگي بدون وجود دين براي انسان پوچ و بي معني است.

به عقيدة «آدلر» كه از تجارب سي سالة روانكاري خود سخن مي‌گفت، كلية بيماران رواني كه حس مذهبي خود را باز نيافتند. درمان نشدند همچنين «فرويد» روانكاو اطريشي گمان مي‌كرد كه جامعه نياز به مذهب نخواهد داشت و تنها تمدن قادر خواهد بود كه انسان را اداره كند. و بي توجهي به ارزش وجودي انسان، قتل و غارت، ويرانگريها، باعث شد تا او از اين نظر خود عدول كند.

«ژوزف مورني» دليل اصلي بروز اختلالات رفتاري را در عصر تسخير فضا عدم معنويت مي‌داند «مهاتما گاندي» فرهنگ و تمدن غرب را فرهنگ خود فراموشي و جهان آگاهي تلقي نموده است. چنانكه مي‌گويد : «غربي در كارهاي بزرگي قادر است كه ملل ديگر آن را در قدرت خدا مي‌دانند. ليكن غربي از يك چيز عاجز است و آن تأمل در باطن خويش مي‌باشد. وي از جمله كساني است كه معتقد است هركس خود را شناخت، خدا و ديگران را شناخت و هر كس خود را شناخت هيچ چيز را نشناخته است :

دين اسلام، كاملترين آئين زندگي محسوب مي‌شود و كاملتري دستورات عملي و نظري زندگي را ارائه داده است كه اين دستورات سه بخش اساس مي‌باشند.

الف ) اعتقادات ب) اخلاق ج) احكام

دين، از انسان مي‌خواهد كه در دل به عقايد فوق ايمان داشته و در زبان اقرار نموده و در عمل آنها را پياده كند، خود را متخلق به آن رفتار نمايد.

فرايض ديني بخشي از احكام و دستورات عملي هستند كه هر انساني موظف است به آنها عمل نمايد و عمل به آنها تأثيرات عميقي در روان افراد به جاي مي‌گذارد و بعضي از اين اعمال كه در مدارس مي‌توانند نمود بيشتري داشته باشند عبارتند از :

نماز، روزه، امر به معروف و نهي از منكر، تولي و تبري، حجاب و ...

از آنجا كه جوانان و نوجوانان از سرمايه‌هاي اساسي هر كشوري هستند، تعليم و تربيت صحيح آنها مي‌تواند سلامت رواني و اجتماعي جامعه را تضمين نمايد.

نكته قابل توجه آن است كه دشمنان اسلام سعي دارند، همواره نوجوانان و جوانان را كه از نيروي انساني، فعال و اساسي در جامعه محسوب مي‌شوند را از گرايش به دين باز دارند و به پوچ گرايي و الحاد سوق داده و انساني مصرفي بار بياورند. و از اين طريق بتوانند به اهداف استعماري خود دست يابند.

آنان در صدد از بين بردن و سست كردن پايه‌هاي ايمان و فرايض ديني مردم هستند و اين در حالي است كه تحكيم پايه‌هاي ديني مدارس باعث بيداري و آگاهي، استقلال و نجات دانش آموزان و در نتيجه نجات كشور از بند دشمن مي‌شود.

«دكتر افروز در مقاله‌اي تحت عنوان خانه و مدرسه و احياء پرورش مذهبي در كودكان» تأكيد مي‌نمايد كه معلمان و مربيان مدارس به مثابه الگوهاي مطلوب كودكان و نوجوانان زماني مي‌توانند توفيقات چشمگيري


مبلغ قابل پرداخت 20,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۷ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 209

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما