محل لوگو

مكانيك در فيزيك


این متن شامل 22 صفحه می باشد 

 

مکانیک کلاسیک یکی از قدیمیترین و آشناترین شاخه‌هایفیزیک است. این شاخه با اجسام در حال سکون و حرکت ، و شرایط سکون و حرکت آنها تحتتاثیر نیروهای داخلی و خارجی ، سرو‌ کار دارد. قوانین مکانیکبه تمام گستره اجسام ، اعم ازمیکروسکوپییاماکروسکوپی، از قبیل الکترونها در اتمها وسیارات درفضا یا حتی به کهکشانها دربخش‌های دور دست جهان اعمال می‌شود.

. سینماتیکحرکت:

سینماتیک به توصیف هندسی محض حرکت ( یا مسیرهای) اجسام ،بدون توجه به نیروهایی که این حرکت را ایجاد کرده‌اند ، می‌پردازد. در این بررسیعاملین حرکت (نیروهای وارد بر جسم) مد نظر نیست و با مفاهیم مکان ،سرعت ،شتاب ،زمانو روابط بین آنها سروکار دارد. در اینعلم ابتدا اجسام را بصورت ذره نقطه‌ای بررسی نموده و سپس با مطالعه حرکت جسم صلبحرکت واقعی اجسام دنبال می‌شود.

حرکت اجسام به دو صورت مورد بررسی است:

  • سینماتیک انتقالی:

در این نوع حرکت پارامترهای سیستم به صورت خطیهستند و مختصات فضایی سیستم‌ها فقط انتقال می‌یابد. از اینروحرکتانتقالی مجموعه مورد بررسی قرار می‌گیرد. کمیت مورد بحث در سینماتیک انتقالیشاملجابه‌جایی،سرعت خطی،شتاب خطی،اندازه حرکت خطیو...می‌باشد.

  • سینماتیک دورانی

در این نوع حرکت برخلاف حرکت انتقالی پارامتر اصلیحرکت تغییر زاویه می‌باشد. به عبارتی از تغییر جهت حرکت ،سرعت وشتاب زاویه‌ایحاصل می‌شود. و مختصات فضاییسیستم ‌ها فقط دوران می‌یابند. جابه‌جایی زاویه‌ای ،سرعت زاویه‌ای،شتاب زاویه‌ایواندازه حرکت زاویه‌ایاز جمله کمیات موردبحث در این حرکت می‌باشند.

دینامیکحرکت :

دینامیک به نیروهایی که موجب تغییرحرکت یا خواص دیگر ، ازقبیل شکل و اندازه اجسام می‌شوند می‌پردازد. این بخش ما را با مفاهیم نیرو و جرم وقوانین حاکم بر حرکتاجسام هدایت می‌کند. یکمورد خاص در دینامیکایستاشناسیاست که با اجسامی که تحت تاثیرنیروهای خارجی در حال سکون هستند سروکار دارد.

پایه گذاران مکانیک کلاسیک:

  • با این که شروع مکانیک از کمیت سرچشمه می‌گیرد ، در زمانارسطو فرایندفکری مربوط به آن گسترش سریعی پیدا کرد. اما از قرن هفدهم به بعد بود که مکانیکتوسطگالیله ،هویگنسواسحاقنیوتن بدرستی پایه‌گذاری شد. آنها نشان دادند که اجسام طبق قواعدی حرکت می‌کنند، و این قواعد به شکلقوانین حرکتبیان شدند. مکانیک کلاسیک یانیوتنی عمدتا با مطالعه پیامدهای قوانین حرکت سروکار دارد.
  • قوانین سه گانه اسحاق نیوتن راه مستقیم و سادهای به موضوع مکانیک کلاسیکمی‌گشاید.این قوانین عبارتند از:

o قانون اول نیوتن:

o هر جسمی به حالتسکون یا حرکت یکنواخت خود در روی یک خط مستقیم ادامه می‌دهد مگر اینکه یک نیرویخارجی خالص به آن داده شود و آن حالت را تغییر دهد.

o قانون دوم نیوتن

o آهنگ تغییر تکانهخطی یک جسم با برآیند نیروهای وارد بر آن متناسب بوده و در جهت آن قراردارد.

o قانون سوم نیوتن:

o این قانون که بهقانون عمل و عکس‌العمل معروف است ، اینگونه بیان می‌شود. هر عملی را عکس العملی است، مساوی با آن و در خلاف جهت آن.

در برسی حرکت اجسام به کمک قوانین نیوتوناجسام به صورت ذره‌ای در نظر گرفته می‌شود. بنابراین ، بررسی حرکات سیستم های چندذره‌ای ،اجسام صلب، دستگاه‌های با جرم متغیر ،حرکات جفت شده و ... به کمک قوانین اسحاق نیوتن به سختی صورت می‌گیرد. لاگرانژ وهامیلتوندو روش مستقلی را برای حل این مشکلپیشنهاد کردند. در این روشها برای هر سیستم یک لاگرانژین (هامیلتونین) تعریف کرده ،سپس به کمک معادلات اویلر-لاگرانژ (هامیلتون-ژاکوپی) حرکات محتمل سیستمها موردبررسی قرار می‌گیرد.
موارد شکست فرمولبندی اسحاق نیوتن :

  • تا آغاز قرن حاضر . قوانین اسحاق نیوتن بر تمام وضعیتهای شناخته شده کاملا قابلاعمال بودند. مشکل هنگامی بروز کرد که این فرمولبندی به چند وضعیت معین زیر اعمالشدند:
  • اجسام بسیار سریع
  • اجسامی که با سرعت نزدیک بهسرعتنور حرکت می‌کنند.
  • اجسام با ابعاد میکروسکوپی مانند الکترونها در اتم‌ها.

شکستمکانیک کلاسیک در این وضعیتها ، نتیجه نارساییمفاهیم کلاسیکی فضاو زمان است.

مکمل مکانیک کلاسیک:

مشکلات موجود در سر راه مکانیک کلاسیک منجربه پیدایش دو نظریه زیر شد:

مکانیک تحلیلی

نگرش کلی

مکانیک تحلیلی همانگونه که از نامش بر می‌آید ، شاخه‌ای از علمگسترده فیزیک است که به تجزیه و تحلیل حرکت سیستم‌های مختلف می‌پردازد‌. در مکانیککلاسیک حرکت در حالت کلی مورد بحث قرار می‌گیرد. و کمتر به ریزه‌کاریهای موجود درحرکتپرداخت می‌شود. به عنوان حرکت یکدستگاه چند ذره‌ای به طور کامل جرمی می‌شود ، در صورتیکه در مکانیک کلاسیک بیشترحرکت تک ذره و در نهایت سیستم دو یا سه ذره‌ای مورد بحث قرار می‌گیرد. مکانیکتحلیلی جهت آماده سازی برای کار پیشرفته در فیزیک جنبه اساسی دارد‌. یکی از اهدافمکانیک تحلیلی تحریک حس کنجکاوی در خواننده است به گونه‌ای که او را به فکر کردندرباره پدیده‌های فیزیکی در قالب عبارات ریاضی آماده می‌کند و زمینه‌ای برای درکعمیق اصول اساسی مکانیک ایجاد می‌کند. هدف فرا گرفتن مکانیک ، باید این باشد که شئیتقریبا به همان اندازه شهودی برای بیان ریاضی مسائل فیزیکی و همچنین برای تغییرفیزیکی جوابهای ریاضی در خواننده پدید آید.


مبلغ قابل پرداخت 18,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ فروردین ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 153

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما