محل لوگو

آشنایی با سیستمهای سوخت رسانی کاربراتوری و انژکتوری


این متن شامل 16 صفحه می باشد

 

سیستم سوخت رسانی برای خودرو به مانند دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی برای بدنانسان ضروری و بسیار حساس است که بایستی انرژی لازم برای استفاده و کار خودرو رافراهم سازد . اما این سیستم های سوخت رسانی چگونه چنین کاری را انجام میدهند؟ برچند نوع هستند؟ مزایا و معایب این نوع سیستم ها چیست؟ چه نوع سیستمی برای خودرواقتصادی تر و مناسب تر است؟ و . . . ده ها سئوال دیگر که ممکن است برای همه ی کسانیکه به نوعی با خودرو سر و کار دارند پیش آید . از سال 1383 ساخت خودرو های سواریکاربراتوری تقریبا به حالت تعلیق در آمده است و شرکت ها تنها مجازند از سیستم هایانژکتوری برای محصولات خود استفاده کنند . حال آنکه تعدادی از رانندگان قدیمی خودروهمچنان بر استفاده از خودروهای کاربراتوری اصرار می ورزند . اصلا کاربراتور وانژکتور چه تفاوتی با هم دارند ؟ چه کاری انجام می دهند ؟ و کدامیک بر دیگری ارجحیتدارد ؟ و . . . سئوالات مشابه دیگر . در این نوشتار سعی داریم به صورت اختصار با هردو نوع سیستم سوخت رسانی آشنا شویم و در نهایت با مزایا و معایب هر دو آشنایی پیداکرده تا بتوانیم به درستی در خصوص استفاده از این سیستم ها در خودرو تصمیم گیرینماییم .

  • کاربراتور چیست؟
    کاربراتور مهمترین قطعه در سیستم های سوخترسانی کاربراتوری است . وظیفه ی اصلی کاربراتور تهیه مخلوط مناسبی از هوا و سوختبرای شرایط مختلف کار موتور می باشد . یک کاربراتور بایستی خواسته های زیر رابرآورده سازد :

1-تهیه مخلوط صحیح هوا و سوخت برای شرایط مختلف کار موتور درزمانی بسیارکوتاه

2-مصرف کم سوخت در وضعیت کار عادی موتور
3-امکان تامینحداکثر قدرت در حالت بار کامل
4-روشن شدن موتور در هر درجه حرارت و کارکردمنظم آن در حالت دور آرام
5-پایداری تنظیم های انجام یافته بر روی کاربراتوربرای یک مدت طولانی و امکان تنظیم ها با توجه به شرایط کاری موتور
6-سادگی ،قابلیت اطمینان و دوام
7-سهولت تعمیر و نگهداری

کاربراتور چگونه کار می کند؟
عامل اصلی کار کاربراتور ایجادمکش ( خلاء ) در روی مجرای خروج سوخت ( ژیگلور ) می باشد .این کار توسط قسمتی ازبدنه کاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام می گیرد . ونتوری در حقیقت مقطع کاهشبدنه کاربراتور می باشد . با باز شدن صفحه گاز هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده وبه داخل کاربراتور جریان می یابد . در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور، سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش می یابد و مکشی ایجاد می نمایدکه به مراتب از سایر مقاطع کاربراتور بیشتر است . بنابراین چنانچه مجرای سوخت بهاین قیمت متصل شود ، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر واردمی شود .

انواع کاربراتور:کاربراتور ها از نظر جریان هوا به سه دستهتقسیم می شوند :
1-کاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین : در اینکاربراتور نیروی جاذبه به جریان مخلوط سوخت و هوا به داخل موتور کمک می کند و درنتیجه تغذیه موتور بهتر انجام میشود . علاوه بر آن دسترسی به کاربراتور ازنظر فضایتعمیراتی نیز بهتر می باشد . به همین دلیل این نوع کاربراتور برروی اکثر خودروها بهکار می رود که می توانند شامل کاربراتورهای یک مرحله ای یا دو مرحله ای باشند . کاربراتور خودروهای نیسان ، پراید ، پژو از این نوع می باشند .

2-کاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا : این نوع کاربراتور بیشتر درگذشته به کار گرفته می شده است و علت آن جلوگیری از ورود سوخت به صورت مایع بهموتور بود . در حال حاضر با توجه به اینکه این کاربراتور از نظر فضای تعمیراتی ازقابلیت دسترسی


مبلغ قابل پرداخت 22,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳ فروردین ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 49

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما